Goederenvervoer per trein Sardegna-Italia

Je woont op Sardinië en je wilt je ervaringen delen. Of je droomt van een huis / werk op Sardinië.
corry
moderator

Goederenvervoer per trein Sardegna-Italia

Berichtdoor corry » Zo Nov 15, 2009 10:08 am

Vanmorgen las ik dit bericht in Alguer.it:

Afbeelding

SASSARI - «EÂ’ finito il traffico merci su rotaia tra Sardegna e Penisola e lÂ’isola è uscita definitivamente dai circuiti europei. La società pubblica Ferrovie dello Stato ha infatti deciso unilateralmente di abbandonare la tratta Sardegna-continente dopo decenni di attività con considerevoli finanziamenti dello Stato e della Regione. Un vergognoso atto di protervia mentre il Governo nazionale sostiene in ogni occasione di prestare particolare attenzione allÂ’economia del Mezzogiorno e delle isole».

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom de regering zou besluiten tot een dergelijke maatregel? Tenzij het inmiddels het vervoer per spoor volledig is overgenomen door vervoer over de weg en er nog amper goederen over het spoor worden vervoerd. Het lijkt mij een slechte zaak voor de economie van Sardinië.

tkriek
site admin

Trenitalia

Berichtdoor tkriek » Zo Nov 15, 2009 7:07 pm

Ik moest even zoeken naar het artikel. De beslissing lijkt van Trenitalia te komen. Er kunnen natuurlijk twee dingen achter zitten: Trenitalia wil snijden in de kosten, of ze gooien de knuppel in het hoenderhok om meer geld los te krijgen van de staat.
Het blijkt wel weer dat de zwaardere industrie in Sardinië geen echte toekomst heeft. het bedrijf Keller zit in Villacidro en er werken oa lassers die de goederenwagons ombouwen, repareren en zo. Die zouden dan zonder werk dreigen te raken, of veel minder werk krijgen.
Juist in een tijd en in een streek waar werk schaars is en het enige alternatief emigreren is, is het geen goede zaak dat overheidsbedrijven en overheid zich terugtrekken zonder zicht op alternatieven.
En een lasser zet je niet zo gauw op een baantje in het toerisme of informatietechnologie...

groetjes
Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/

Terug naar “Wonen en werken op Sardinië”