emigreren

Je woont op Sardinië en je wilt je ervaringen delen. Of je droomt van een huis / werk op Sardinië.
gina0044
Ospite

emigreren

Berichtdoor gina0044 » Di Mei 23, 2006 2:12 pm

Hallo, ik ben Gina ben 44 jaar en woon sinds 26 jaar samen met mijn Sardijnse vriend. We hebben een dochtertje van 8. We zitten er aan te denken om daar te gaan wonen. Een klein plaatsje ca. 30 km vanaf Cagliari. Onze dochter vindt het daar fantastisch (wij natuurlijk ook) . Deze zomer gaan we natuurlijk ook weer heen en hakken dan de knoop door. Suggesties of raadgevingen? Graag. Groetjes, Gina

giovanna
Informatore

emigreren

Berichtdoor giovanna » Di Mei 23, 2006 8:04 pm

hallo

oh ik zou het gelijk doen, mijn familie woont ook in sardinie en ik wou er heel graag wonen maar mijn moeder woont in nederland en die zou het niet zo leuk vinden als ik daar heen zou verhuizen.
mijn vader is namelijk een sardijn maar is 15 jaar geleden tijdens zijn vakantie op sardegna verdronken en hij ligt daar begraven.
maar van het zomer ga ik er zeker weer heen.
groeten giovanna

Severina
Maestro

Berichtdoor Severina » Wo Mei 24, 2006 9:31 am

Wij zijn ook al een hele tijd ons aan het bedenken om te gaan emigreren.
Mijn gehele familie woont daar.
Maar we willen wel een inkomstenbron hebben en daarom zijn we nog steeds aan het twijfelen. Wat moeten we doen en wat kunnen we doen.
Het is en blijft toch moeilijk. Waar gaan jullie van leven als jullie eenmaal daar zijn?

vittoria
Informatore

Berichtdoor vittoria » Ma Mar 26, 2007 1:33 pm

hai
ik zou t ook heeeeeeel graag willen, liver vandaag dan morgen
als ik onde dezelfde omstandigheden er kon wonen dolgraag
heelaas is hier toch de leef en werk omstandigheden beter dan in sardinie dus let daar goed op, zorg eerst voor n goede baan enn n huis en zo
als dat lukt is sardinie n paradijs
sardegna, isola piu bella nel mondo/ sardinie t mooiste eiland ter wereld
voor mij dan, vooral gevoelsmatig

groetjes vittoria

Nina
Maestro

Berichtdoor Nina » Di Apr 10, 2007 9:51 am

Ik zou ook niets liever willen, alhoewel ik al in Noord Italie woon en het zeker niet verkeerd is. Maar ben gebonden aan mijn werk en de scholen van de kinderen en dat is het grote probleem, want helaas is Sardinie prachtig maar werk is er nauwelijks voor de Sardijnen, laat staan voor niet Sardijnen. De meeste mensen die ik daar ken, vrienden van mijn Sardijnse man, werken voor de staat, de ENEL, of de telefoondienst. Een enkeling is vertegenwoordiger.
Het enige wat je kunt doen is iets in het toerisme, maar het is en blijft seizoen gebonden. Andere dingen opzetten of voor jezelf iets beginnen.. Maar of het loont en voldoende is om het hele jaar van rond te komen dat betwijfel ik. Er wonen slechts iets meer dan 1 miljoen inwoners op Sardinie, bij het opzetten van aktiviteiten en dus investeren, moet je daar ook rekening mee houden. Dus ik vrees dat velen van ons zullen moeten afwachten tot we met pensioen gaan !! :(

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Zo Apr 15, 2007 2:39 pm

Hoi Sardinieliefhebbers,

Ja, we willen allemaal wel in Sardinie wonen, mooi weer, mooi natuur, een mooie omgeving, maar het blijft bij dromen.

Wij hebben een appartement en inmiddels is mijn man een vutter, ook familie en vrienden hebben we in Sardinie, dus we kunnen, maar de kinderen wonen hier, je vrienden die je hier hebt, je hele geleefde leven is hier. Je gaat tenslotte emigreren.

Je wordt ouder, hoe is de gezondheidszorg geregeld? Als ik zie dat jonge (niet zelfstandige jongeren) en blinde mensen tussen de ouden van dagen mensen leven, allemaal in heel kleine kamertjes met z'n tweeen, geen prive, dan bedank ik feestelijk.
Ouderen die niet in zo'n tehuis leven, zijn overgeleverd aan familieleden, soms goed, soms niet goed.

Voor de jongeren is er niet veel werk, bouwvakkers worden er op dit moment veel gezocht, maar het is hardwerken, geen pauze s'middags, wanneer de hitte op z'n hoogst is, er wordt gewoon doorgewerkt.
Landbouw en veeteelt blijft meestal in de familie, je kunt er van leven, maar dat is ook alles.
Voor ambtenaar worden heb je connecties nodig, dat zijn leuke baantjes, met 50 wordt je al gepensioneerd. Afbeelding

Vakantiebanen zijn er natuurlijk, maar dat ligt in de winter stil. Dus het blijft tobben.

Laten we maar gewoon lekker een aantal weken op vakantie gaan, veel geld uitgeven, daar help je de mensen mee.

groetjes, Janina

Jolande
Ospite

Berichtdoor Jolande » Wo Aug 22, 2007 4:42 pm

Hoi
Ik ben Jolande 40 jaar en getrouwd met een half italiaan. Mijn schoonvader woont in Sardinie. Elk jaar gaan we daar op vakantie,heerlijk :D
Ook wij zouden daar heel graag gaan wonen, liever vandaag dan morgen. Er woont veel familie, dus misschien is t mogelijk om bij een van hen te gaan werken.
Onze kinderen studeren nu alle 3 dus over een paar jaar kunnen we hopelijk onze droom waar gaan maken. Ik zou ook graag ervaringen en tips van jullie horen, want er is zoveel waar je rekening mee moet houden.

Groetjes Jolande.

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Wo Jan 09, 2008 3:45 pm

Hoi Gina!

ik woon sinds kort op sardinie, vlakbij cagliari en ik voel me mega top hier. ik woon hier ook samen met mijn sardijnse vriend.. tuurlijk moet je dingen inleveren, maar je krijgt er ook heel veel voor terug! je gaat een stapje terug qua luxe zoals je dat gewend bent in Nl. hier gaat alles trager of word helemaal niet gedaan. in NL is alles geregeld, maar dat betekent ook dat jij mee moet doen aan die cultuur.. het is gewoon een kwestie van kiezen.. en tuurlijk als je geld hebt is het op elke plek vd wereld beter, maar ik kan je zeggen dat ik hier helemaal tot rust ben gekomen.. ik word hier toch minder geleefd en dat weegt voor mij zwaarder dan een mega inkomen.. er is hier eten in overvloed, overal groeit wel iets en als je denkt dat je dat kan dan moet je het gewoon doen! Het is hier echt LA DOLCE VITA! tuurlijk mjis ik mijn vrienden en familie in Nl, maar ik heb internet en skype regelmatig en Nl is niet zo ver dat je helemaal niet kunt komen! ik mis wel de lekkere nl dropjes, pindakaas en het makkelijke shoppen in NL.. hier is het toch echt zoeken naar alles, maar het is op zich ook een mooie ontsekkingsreis.. succes met je keuze

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Jan 09, 2008 4:55 pm

Hallo Scorpiowtje,

Fijn dat je je op Sardinie goed voelt en tot rust komt, maar ik heb wel een vraagje, je hoeft deze niet te beantwoorden als je niet wilt.
Hebben jullie zelfstandige woonruimte, of woon je bij de familie van je vriend? En werk? Hoe staat het daarmee? Afbeelding
Hebben jullie alles vooraf gepland en uitgezocht hoe het werken en wonen op Sardinie is?

Ik ben erg benieuwd, want werk vinden op Sardinie is niet zo gemakkelijk.

Groetjes, Janina

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Wo Jan 09, 2008 5:02 pm

Hoi Janine

ik woon boven de moeder van mijn vriend, dus al een bestaande woning! heb momenteel een uitkering vanuit NL naar Sardinie mee kunnen nemen via het uwv en ik zit hier nu op school.. heb nog geen werk, maar ben er al wel mee bezig.. in Cagliari via mijn school zit een vrouw vauit Italie zelf die helpt "buitenlanders" om zelf iets op te zetten, of werk te vinden.. nee het is niet zoals in Nl dat zeker niet , maar het is toch de moeite waard om het te proberen! mijn vriend heeft wel een baan hier gevonden! ik nog niet omdat mijn italiaans nog niet zo heel geweldig is! maar daar ben ik mee bezig! net zoals hier.. niet alles te gelijk he?? piano piano.. hahahaha
grtjs Wanda

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Do Jan 10, 2008 4:51 pm

Hallo Wanda,

Ja, dat van die piano, piano, weet ik inmiddels alles, ons appartementje, is al lang klaar, maar de weg (een doorgaande) is nog niet klaar, de bouwondernemer was begonnen in oktober jl, maar het werd stopgezet door de belastingdienst. Na al dat regen van de laatste tijd, is het nu modder waar de mensen doorheen moeten ploeteren.

Assimini, ken ik, we kwamen er vroeger voorbij als we naar Cagliari gingen. Het is inmiddels wel veel groter geworden, allemaal hoogbouw, dat komt natuurlijk omdat het zo dicht bij Cagliari ligt.

Cagliari is ook vreselijk groot geworden, heel veel industrie is er bijgekomen, een overdekte winkelcentrum. Een heel mooie stad.

We gingen er graag naartoe en tussen de middag naar Poetto, aan het strand. Je bent er vast wel eens geweest.

Wanda, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en dat je nog lang van Sardinie mag genieten.

Groetjes, Janina Afbeelding

Terug naar “Wonen en werken op Sardinië”