emigreren

Je woont op Sardinië en je wilt je ervaringen delen. Of je droomt van een huis / werk op Sardinië.
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Dec 15, 2008 10:58 pm

scorpiowtje schreef:Hoi Dilago

nee, ik ben nog niet vertrokken hoor, al heb ik wel menig maal op het punt gestaan om te vertrekken...maar iets in mij zegt dat ik niet moet opgeven.. ben ergens aan begonnen en wil me niet zomaar gewonnen geven.. moet zeggen dat het de laaste tijd wel makkelijker word hoor, ik heb me bij veel dingen neergelegd gewoon omdat je toch niet een heel volk kan veranderen en het hoeft ook niet , ik wil hier wonen dus zal ik sommige dingen gewoon moeten accepteren zoals ze zijn, maar er zijn hier ook een paar mensen geweest die mij er doorheen hebben gesleept hoor, en dan mijn fam en vrienden in Nl blijven me steunen en dat geeft een goed gevoel, mijn vriend heeft inmiddels zijn baas gevraagd om ergens anders gestationeerd te worden en per 12 januari gaat ie dichter bij huis en vaste werktijden werken, dus wel zo prettig en een fijn vooruitzicht.. en het helpt natuurlijk ook dat ik elke dag beter italiaans ga spreken en ook dingen kan verduidelijken maar dat wat zij zeggen ook duidelijker voor mij is .. communicatie is toch wel het allerbelangrijkste hoor als je ergens anders gaat wonen..ik ga in januari ff 2 weekjes naar Nl om weer ff wat energie op te doen en lekker dropjes te kunnen eten en natuurlijk de indische maaltijden van mijn moedertje.. het enige waar ik nog wel veselijk van baal is dat ik geen werk kan vinden.. ik spreek potver 5 talen, kan goed met pc`s werken en dan hier nog geen werk vinden.. ik vind dat wel heel erg shit hoor! het is een mooi eiland en ik probeer zo veel mogelijk van de schoonheden van de natuur te genieten en ja af en toe valt het hier niet mee, maar in Nl is het ook niet elke dag geweldig he? en het fijne is dat ik weet dat als ik terug wil naar Nl er altijd fam en vrienden zijn die me opvangen en dat geeft me een sterk gevoel.. maar voor nu vecht ik nog ff door .. men zegt dat de eerste 2 jaar het zwaarst zijn en ik ben hier nu anderhalf jaar dus ik vecht nog wel ff.. heb inmiddels al wel meerdere nlers leren kennen hier die hier ook zijn komen wonen en we hebben een leuk groepje meiden bij elkaar zo.. dus het moet gewoon lukken en ja aan alles hangt een prijs kaartje he? zo ook aan de liefde, this is my price for love.. maaruh mega lief dat je er aan gedacht hebt om me te vragen hoe het nu inmiddles gaat.. wens je mega fijne, warme en liefdevolle feestdagen en een gezond, goed en liefdevol 2009 toe
grtjs Wanda

Bedankt voor je berichtje Wanda.

Mooi voor je dat je vriend dichterbij je komt wonen, dan zie je elkaar ook wat vaker, is beter voor alles denk ik. Tja het blijft eigenaardig voor mij om je nuchtere kijk op Sardinie te lezen, want ik was zelf verkocht na afgelopen vakantie. De schitterende natuur, het blauwe water en het heerlijke eten, dat is toch niet verkeerd?
Maar ik heb er ook niet deelgenomen aan het normale leven uiteraard, wat wel niet uitsluitend uit zwemmen en pasta eten zal bestaan. Mijn vriendin is niet uit Nederland te branden, ik ben aan Nederland gewend, maar misschien zou ik het wel enorm missen als ik geemigreerd was.

Helen van Loenen
Ospite

Berichtdoor Helen van Loenen » Ma Mar 09, 2009 12:22 pm

Hoi Wanda,

Ik heb zo je verhaal gelezen,
Je spreekt 5 talen, houd van Internet...wat houd je dan tegen om op internet een bedrijfje te beginnen?
Heb je zelfstandig werk en je doet wat jij leuk vind of waar je interesses liggen...
Ben je niet toevallig tegen jezelf aan het vechten...?
Niemand mag vergeten dat hij/zij ook een 'eigen' leven heeft, ook al woon je graag samen met je vriend.
Leef je talenten!
wat zou je nodig hebben om die stap te zetten??

succes in iedergeval!

groetjes Helen.

hallo, ik ben helen en ik woon op sardinie in de buurt van santa theresa, ik ben heel benieuwd of er nederlanders wonen, in het noorden van sardinie? graag jullie reacties. groetjes Helen.
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Mar 09, 2009 8:20 pm

Hallo Wanda, ben je ondertussen gewend, of kun je iets met de tips van Helen?

@ Helen, ben jij ook geëmigreerd?

bettine
Ospite

Berichtdoor bettine » Wo Apr 29, 2009 11:50 am

Hallo allemaal,

Ik ben sinds december 08 ge-emigreerd naar Sardinie. Dit omdat mijn vriend daar woont en we gek werden van de afstand.
Het was wel tijdelijk, omdat we allebei sinds een week weer in Toscane zijn om daar te werken, voor 7 maanden. Of we daarna weer teruggaan naar Sardinie weten we nog niet, want naar onze ervaringen is ht op het vasteland van Italie in veel dingen wat makkelijker leven.
Toen ik er aan kwam voelde ik me er gelijk thuis. Dat kwam mede door ons fijne huis, mijn schoonvader die bij ons in woonde, maar ook door de mensen. Iedereen is enorm vriendelijk. Ze proberen je bij alles te helpen, ook als ze zelf niks hebben. Toen ik eenmaal was opgenomen in de familie had ik er ook ècht een familie bij. Als je er eenmaal bij hoort gaan ze voor je door het vuur.

Werk is een ander verhaal... Mijn vriend had gelukkig werk, al was dat zwaar. In de bouw, en omdat ze in Sardinie in sommige dingen nog wat achter lopen moest hij het zonder ergonomische gemakken doen. Geen veiligheidsmaatregelen, alles met de hand en ook nog eens onverzekerd. Maar we hadden het salaris hard nodig, dus doorzetten. ik kon geen werk vinden. Ook omdat het maar voor vier maanden zou zijn natuurlijk, veel mensen nemen dan liever iemand die blijft.
We woonden in Narcao, provincie Carbonia. Een piepklein dorpje waar ook voor de andere inwoners geen werk was. Daarbij hadden we geen auto, dus reizen voor het werk was ook geen optie.

Er waren natuurlijk ook een heleboel positieve punten! De omgeving is geweldig. Echt, ik keek elke keer dat we ergens naartoe gingen mijn ogen uit. En echt authentiek, elke keer als ik een wandeling maakte door de heuvels hoorde ik de bellen van de schapen en zat de herder met zijn hond in de schaduw te doezelen.
Zoals ik al zei, de mensen zijn een verademing vergeleken met het 'kille' nederlandse volkje.
En ook het eten... Ik was mager toen ik er heen ging, en nu ben ik volslank :wink: Echt, ik heb me helemaal rond gegeten. Vooral aan dolci sardi...

Ikzelf keek ernaar uit om naar Toscane te gaan, maar nu we er zijn mis ik Sardinie enorm. Ik kan niet wachten om terug te gaan, ook al is het maar voor een weekje. Ik ben letterlijk verliefd geworden op het eiland en als het niet zo moeilijk was om werk te vinden was ik er gelijk gebleven. Nu hoop ik maar dat we na het seizoen een nieuwe poging kunnen wagen.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Za Okt 17, 2009 12:52 pm

Klinkt goed Bettine, zo te horen is jouw ervaring nogal anders als die van Wanda.

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met Wanda, als je nog eens op deze site komt laat even wat weten! Mijn gok is dat je terug in Nederland bent.

S. Boi
Informatore

Berichtdoor S. Boi » Ma Sep 06, 2010 9:29 pm

Wanda, heb je verhalen gelezen.
Hoe is het je tot heden toe verder gegaan.

mvg
Severina

ciao ciao

Terug naar “Wonen en werken op Sardinië”