emigreren

Je woont op Sardinië en je wilt je ervaringen delen. Of je droomt van een huis / werk op Sardinië.
Antonietta
Ospite

emigreren

Berichtdoor Antonietta » Wo Jul 16, 2008 8:16 pm

Hallo,

Wie kan me helpen aan tips als je wil gaan emigreren naar Sardinië en of het een verstandige beslissing . Zoals een baan vinden enz.......

Antonietta

corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Jul 19, 2008 9:14 am

Of het een verstandige beslissing is, kan niemand je vertellen. Ik denk dat je voor je zelf duidelijk moet krijgen wat de de reden is om naar Sardinie te vertrekken en vooral het verwachtingspatroon wat je erbij hebt.

Vergeet nooit dat je jezelf meeneemt. Daarmee bedoel ik te zeggen, als je hier niet gelukkig bent, je stoort aan bureaucratie, of om wat voor reden dan ook niet lekker in je vel zit, dan zul je daar ook niet gelukkig zult worden, je ook aan de bureaucratie gaan storen enz. Snap je?

Daarnaast zijn er zijn twee groepen mensen te onderscheiden: de avonturiers die op de gok gaan en wel zien waar het schip strandt en degenen die zich goed voorbereiden.
Het spreken van de taal (beter nog: meerdere talen), het hebben van familie of vrienden in Sardinie, een flinke dosis werklust, misschien een geerfd huis, kunnen de stap eenvoudiger maken.
Het vinden van een seizoensbaan zal nog wel eens lukken, maar of dat voldoende is om een jaar mee rond te komen. ......

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Do Sep 25, 2008 3:16 pm

ik woon nu zelf een jaar op het prachtige eiland Sardinie, en het is soms een hard gelach hoor. ik ben gelukkig met mijn vriend, maar dat is ook alles, ik kan geen werk vinden.. heb al honderden solicitaites geschreven en heb er echt nog geen enkele reactie op gehad.. op je vraag of het te doen is om hier te wonen is voor iedereen een persoonlijk gevoel.. je moet sterk in je schoenen staan, want het leven is hard hier, geen geld geen, geen hulp helamaal niks niet.. ik heb het voordeel dat ik al een huis heb met mijn vriend en dat hij een goed baan heeft, maar ik zie hier regelmatig mensen erg worstelen met alles! als je de luxe van Nl gewend bent is het soms moelijk om een stap terug te doen. het leven is hier chaotischer, niks geen georganinseer en iedereen rijd zoals ze willen er zijn wel regels, maar die worden niet nageleefd. tuurlijk niet ieder sardijn, maar de meesten toch wel hoor.. Niemand is hier verzekerd, huizen zijn niet verzekerd. ziekenhuizen zijn nog erg ouderwets en sommigen zelfs erg vies. je moet zelf voor je lakens en handdoeken zorgen en hopen dat je goede familieleden of vrienden hebt die je komen verzorgen mbt eten en drinken.. ik moet zeggen de doktoren en verplegend personeel zijn uiterst vreindelijk en echt wel deskundig hoor! Verder is het leven hier volgens eeuwenoude tradities, als wel het eten.. het eten is overheerlijk hoor, maar mij soms te vet en te veel pasta maar dat is mijn persoonlijke smaak.. groenten en vlees is hier veelal biologisch en echt het smaakt 10x beter dan in nl. mensen hebben toch wel een beetje een ouderwetse instelling ( je kan het een beetje verglijken met Staphorst, Urk, Friesland) het is echt een commune waar je je respect dient te verdienen hoor! ik zou hier echt wel willen blijven wonen, maar ik kan geen werk vinden en dan houd het voor mij op.. ik blijf het nog 3 tot 5mnd proberen en dan keer ik terug naar NL om toh weer te gaan werken..
maar echt het is voor iedereen zo'n persoonlijk iets om ergens naar toe te verhuizen en het er te gaan maken, het ligt echt aan je persoonlijke instelling en aan je verwachtingen
suc6 Wanda

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Za Sep 27, 2008 10:43 am

scorpiowtje schreef:het is echt een commune waar je je respect dient te verdienen hoor! ik zou hier echt wel willen blijven wonen, maar ik kan geen werk vinden en dan houd het voor mij op.. ik blijf het nog 3 tot 5mnd proberen en dan keer ik terug naar NL om toh weer te gaan werken..

Valt het je dan uiteindelijk tegen om daar te wonen? Ik heb je reactie van een jaar geleden nog eens gelezen en krijg de indruk dat je toch wel wat gedesillusioneerd bent.

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Za Sep 27, 2008 3:48 pm

Hoi Dilago!
ja ik ben in sommige dingen teleurgesteld, maar dat is niet de schuld van het eiland of zo, meer schuld van mijn eigen verwachtingen.. en ook van mijn instelling.. ik ben gewoon een verwend nest uit NL en vind het moeilijk om een paar stappen achteruit gaan! ook in NL vind je nog wel de mentaliteit zoals je hier aan treft hoor! vooral in de kleinere dorpen, maar ik heb daar al zo lang niks meer mee te maken gehad en vind het gewoon moeilijk om me daar in in te leven! mensen behandelen me netjes hoor, vaak is het meer uit ontwetendheid van beide kanten dat er soms dingen scheef lopen! maar ik geef nog niet op, ben pas een jaar hier en heb gewoon iets meer tijd nodig om te wennen!
dank je voor je reactie
grt Wanda

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Sep 28, 2008 4:54 pm

scorpiowtje schreef:Hoi Dilago!
ja ik ben in sommige dingen teleurgesteld, maar dat is niet de schuld van het eiland of zo, meer schuld van mijn eigen verwachtingen.. en ook van mijn instelling.. ik ben gewoon een verwend nest uit NL en vind het moeilijk om een paar stappen achteruit gaan! ook in NL vind je nog wel de mentaliteit zoals je hier aan treft hoor! vooral in de kleinere dorpen, maar ik heb daar al zo lang niks meer mee te maken gehad en vind het gewoon moeilijk om me daar in in te leven! mensen behandelen me netjes hoor, vaak is het meer uit ontwetendheid van beide kanten dat er soms dingen scheef lopen! maar ik geef nog niet op, ben pas een jaar hier en heb gewoon iets meer tijd nodig om te wennen!
dank je voor je reactie
grt Wanda

Graag gedaan, jij ook bedankt voor je antwoord.
Wat jij noemt zijn de redenen waarom mijn vriendin o.a. niet wil emigreren. Persoonlijk zou ik graag wat luxe inleveren voor het prachtige weer en het heerlijke eten, maar ik lust dan ook elke dag wel pasta!
Verveel je je een hoop omdat je geen werk hebt?

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Zo Sep 28, 2008 5:33 pm

Alles is simpel op Sardinie, dus ook het eten! ze gebruiken geen kruiden, eigenlijk alleen zout, origano, basilicum of mirto! niet zoals ik gwend ben met mijn indonesiche afkomst! het eten is zeker niet slecht maar ik vind af en toe een sausje bij mijn eten wel lekker! er is ook niet veel keus , dan pizza, pasta een foccacia of kebab.. In NL is soms weer te veel keus, maar dan heb je wel eens iets te kiezen. ik heb wel enige hobby's om te doen hoor, maar daar besteed ik ook niet elke dag tijd aan, mijn vriend werkt veel en vaak en lang, ik hebgeen rijbewijs en ben daardoor ook vaak thuis, maar het hoeft niet hoor, ik kan wel naar buiten en dingen gaan doen, maar ik maak hier niet zo gauw een rondje.. een vrouw hier die loopt niet zomaar ff op straat, moet je echt ff een boodschap doen, een vrouw alleen gaat hier ook niet ff wat drinken in een cafeetje of zo, dat is alleen voor mannen! Dus ja ik verveel me soms wel hoor. ik ga echt wel naar het strand met vriendinnen, en ik pak de bus naar Cagliari, maar je moet hier wel net iets voorzichteger zijn met je geld uitgeven ,want het leven is hier duur.. doktors of tandarts (alle medische) kosten moeten contant betaald worden dus je moet dat geld altijd apart hebben en de kosten zijn niet mis hoor! ik baal wel dat ik geen werk heb! ik heb in mijn hele leven nog niet langer dan een week geen werk gehad! en de lonen liggen hier ook erg laag! je kan toiletten schoonmaken voor 3 euro per uur en dat is veel hier! mijn vriendin is professioneel verpleegkundige vanuit Nl en werkt hier op hoog nuiveau als verpleegkundige en krijgt hooguit 5 euro per uur! en ik denk dat ik dan liever niet werk( als verpleegkundige of zo wel hoor) dan dat ik toiletten ga staan schoonmaken hoor, heb je ze hier wel eens gezien? ik heb echt wel meerder capaciteiten, en ik blijf gewoon soliciteren
binnekort ga ik een paar weekjes naar NL en daar kijk ik nu dan lekker naar uit! maar ik kan me van je vriendin echt wel voorstelen dat ze het moeilijk vind hoor, en het is niet alleen maar luxe die je inlevert of zo het is gewoon totaal anders! niks is hier georganiseerd, ze beloven veel, er zijn veel woordenmaar geen daden! maar ja pasta is er wel en lekker ook! ik wil er alleen iet te veel van eten omdat ik er dikker van word! en op dit eiland ben je toch meerder tijd van het jaar schaars gekleed vanwege de warmte, dus moet het wel een beetje netjes blijven he? hahahahaaha
tot horens, je kan me ook volgen op hyves hoor!

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Sep 28, 2008 8:06 pm

scorpiowtje schreef:je kan me ook volgen op hyves hoor!

Ik heb nog steeds geen hyves, misschien registreer ik me nog eens. Nee de dingen die je noemt, zoals het onderscheid tussen mannen en vrouwen, dat is inderdaad iets wat je in Nederland niet meer op die manier meemaakt. Als ik het zo lees is jouw verhaal zowat de keerzijde van de munt. Er is niks aan een prachtig land als je je er eenzaam voelt en je vaak verveeld. Aangezien je vriend vaak en veel werkt en jij in je eentje thuiszit, kan ik me voorstellen dat je begint te malen.

Het gras is altijd groener aan de overkant!

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Do Okt 02, 2008 6:17 pm

Hoi Dilago

ja dat is zeker waar dat het gras altijd groener is aan de andere kant! en alles heeft altijd een keerzijde he? maar misschien vinden jij en je vriendin het wel fijn om hier te wonen, iedereen heeft andere verwachtingen en behoeften in het leven hoor! wat ik leuk vind hoef jij niet leuk te vinden en anders om! Als je in de grote stad leeft zoals in Cagliari dan is het niet zo heel ouderwets hoor als hier in het dorp! hier hangt gewoon nog een ouderwetse mentaliteit, die er onder de ouder Cagliarianen ook wel heerst hoor.. maar ok het is er iets moderner als hier in Assemini! ik wil je de moed niet ontnemen om de stap te zetten die is voor iedereen persoonlijk! Er zijn ook veel persoonlijke dingen die meespelen, zoals mijn eigen instelling en mijn huidskleur!
grtjs Wanda

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Okt 03, 2008 8:58 am

Hoi Wanda,

Hoe kunnen ze je nu aankijken op je huidskleur? Ik heb Sardijnen gezien die haast niet van indo's te onderscheiden zijn! Of worden die ook gediscrimineerd?
De dingen die je noemt, zoals het ouderwetse karakter van de mensen kunnen mij weinig schelen, ze leven afgezonderd en weten niet beter, wat mij tegenhoudt om te emigreren is mijn vriendin, want die wil simpelweg niet mee!
En aangezien er zowat geen werk te vinden is, kan ik mij er beter maar bij neerleggen en emigreren vergeten. Ik ben blij dat jij je verhaal eerlijk vertelt, want eerlijkheidshalve weet ik zeker dat mijn vriendin absoluut niet zou kunnen aarden in zo'n situatie. Ze houdt er van om een winkelcentrum in de buurt te hebben waar ze kan shoppen.

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Vr Okt 03, 2008 10:50 am

Hahahaha dat is vrouw eigen hoor, die houden allemaal van shoppen, en ik doe dat ook heel graag, en er zijn hier wel shoppingmals, maar dan moet je wel een auto hebben, want alles ligt hier ver uit elkaar, en ja Cagliari is wel een heerlijke stad om te shoppen, maar zoals bij mij in Assemini, ligt alles ver uit elkaar, en zijn enkele winkelstraten, maar ja de troitoirs zijn smal en rot, iedereen duwt elkaar gewoon aande kant en zeker als je als buitenlander daar rond loopt hoor( in deze situatie elke buitenlander), in winkels kruipen ze altijd voor, ja je moet er tegen kunnen en ik kan dat vaak niet ik erger me rot aan dat soort dingen.. och je moet eens weten hoe vaak de mensen mij niet hebben willen helpen omdat ik donker ben, ze denken dat ik een afrikaan, brazilaan, of weet ik wat ben maar geen nederlandse en denken dat ik wil frauderen met mijn sofinr, en omdat ik ook nog eens van dierenprints kleding houd, zebra of tijger dan denken ze ook nog dat ik een prostituee ben.. want voor hun zijn alle donkere vrouwen hoeren hoor, zeker met mijn opzichtige kleding stijl.. maar ja dat is echt hun gebrek hoor, ik ben hier zo vaak uitgescholden op straat, aangestaard, weggestuurd.. terwijl sardijnen ook niet allemaal even blank zijn, maar goed dat terzijde, enik wil er wel bij zeggen dat niet elke Sardijn zo is er zitten ook mensen bij die het niet kennen en nieuwsgierig zijn of uit ontwetendheid soms domme dingen zeggen, maar ik kan dat onderscheid gelukkig zelf ook goed maken hoor! en er zijn hier natuurlijk ook veel mensen die fam in het buitenland hebben zitten want dit is een emigratie volk en die vinden het hartstikke leuk om met mij in contact te komen , het is niet allemaal heel slecht hier, maar het is gewoon zo totaal anders, en ik had gewoon nooit verwacht dat de mentaliteit , normen en waarden, van mensen uit europa zo ontzettend ver uit elkaar kunnen liggen, terwijl hier toch ook TV en educatie is, maar de mensen willen hier geen verandering, alles moet bij het oude blijven en daarom houden ze nog meer vast aan hun tradities! En nogmaals , het is echt niet zo dat de mensen hier slecht zijn, ze hebben gewoon andere manieren en die liggen niet zo op 1 lijn met de NLers
en ik schrijf de dingen hierop vanuit mijn oogpint, en wat mij allemaal is overkomen.. het is nooit ergens helemaal perfekt,. en zoals ik iedereen zie schrijven hoe geweldig het allemaal is, dat geloof ik gewoon niet altijd, maar dat is vaak van mensen die maar een paar weekjes op het eiland zijn geweest en die verder niks met het echte leven hier te maken hebben gehad, ik had dat ook in het begin toen ik hier als toerist kwam, maar ik kijk er nu toch echt wl heel ander tegen aan hoor!
grtjs Wanda

tkriek
site admin

Berichtdoor tkriek » Vr Okt 03, 2008 6:15 pm

Hoi Wanda,

Wat je beschrijft kan ik me goed indenken en ik kan me goed voorstellen dat je het niet makkelijk hebt. Wat ik goed van je verhaal vindt is dat je enerzijds begrip hebt en anderzijds ook ziet dat niet iedereen hetzelfde is. Ik ben zelf geneigd iets minder verschil te zien tussen de leefgemeenschap van een Sardijns dorp en dat van een Nederlands dorp, ook al lijkt de mentaliteitsverandering sneller in Nederland te gaan dan op Sardinie, net zoals ik weinig verschil zie tussen een Italiaanse stad (waar ik negen jaar heb gewoond) en een Nederlandse stad. Maar ook al woon je in een stad, het blijft moeilijk om echt te integreren en dan hangt het sterk af van de mensen direct om je heen. Het hebben van werk maakt dat iets makkelijker (heb er zelf dan ook vrienden aan overgehouden).
Op Sardinie is werk natuurlijk schaars en alleen in de toeristische sector is er in het seizoen genoeg te doen, en inderdaad voor weinig geld. Wat helpt is een steuntje in de rug, ze moeten je kennen.
Ik wens je in ieder geval het beste toe voor de komende tijd en hoop voor je dat je je draai zult kunnen vinden.

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Vr Okt 03, 2008 6:31 pm

Hoi Tkriek!
dank je voor je reactie!

1 ding in het leven heb ik me altijd voorgehouden en dat is dat je verschil moet zien, in mensen, dingen en doen en dat je zeker begrip moet hebben voor bepaalde gedachten gangen.. ook ik heb wel eens gedachten die niet altijd overeenkomen met anderen en dan hoop je soms ook op een beetje begrip!
ik doe nog steeds mijn best om een baan te vinden en ik laat me de moed echt nog niet in de schoenen zakken hoor!
zodra ik wat gevonden heb laat ik het hier op deze site ook weten
grtjs Wanda

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Dec 14, 2008 3:23 pm

scorpiowtje schreef:Hahahaha dat is vrouw eigen hoor, die houden allemaal van shoppen, en ik doe dat ook heel graag, en er zijn hier wel shoppingmals, maar dan moet je wel een auto hebben, want alles ligt hier ver uit elkaar, en ja Cagliari is wel een heerlijke stad om te shoppen, maar zoals bij mij in Assemini, ligt alles ver uit elkaar, en zijn enkele winkelstraten, maar ja de troitoirs zijn smal en rot, iedereen duwt elkaar gewoon aande kant en zeker als je als buitenlander daar rond loopt hoor( in deze situatie elke buitenlander), in winkels kruipen ze altijd voor, ja je moet er tegen kunnen en ik kan dat vaak niet ik erger me rot aan dat soort dingen.. och je moet eens weten hoe vaak de mensen mij niet hebben willen helpen omdat ik donker ben, ze denken dat ik een afrikaan, brazilaan, of weet ik wat ben maar geen nederlandse en denken dat ik wil frauderen met mijn sofinr, en omdat ik ook nog eens van dierenprints kleding houd, zebra of tijger dan denken ze ook nog dat ik een prostituee ben.. want voor hun zijn alle donkere vrouwen hoeren hoor, zeker met mijn opzichtige kleding stijl.. maar ja dat is echt hun gebrek hoor, ik ben hier zo vaak uitgescholden op straat, aangestaard, weggestuurd.. terwijl sardijnen ook niet allemaal even blank zijn, maar goed dat terzijde, enik wil er wel bij zeggen dat niet elke Sardijn zo is er zitten ook mensen bij die het niet kennen en nieuwsgierig zijn of uit ontwetendheid soms domme dingen zeggen, maar ik kan dat onderscheid gelukkig zelf ook goed maken hoor! en er zijn hier natuurlijk ook veel mensen die fam in het buitenland hebben zitten want dit is een emigratie volk en die vinden het hartstikke leuk om met mij in contact te komen , het is niet allemaal heel slecht hier, maar het is gewoon zo totaal anders, en ik had gewoon nooit verwacht dat de mentaliteit , normen en waarden, van mensen uit europa zo ontzettend ver uit elkaar kunnen liggen, terwijl hier toch ook TV en educatie is, maar de mensen willen hier geen verandering, alles moet bij het oude blijven en daarom houden ze nog meer vast aan hun tradities! En nogmaals , het is echt niet zo dat de mensen hier slecht zijn, ze hebben gewoon andere manieren en die liggen niet zo op 1 lijn met de NLers
en ik schrijf de dingen hierop vanuit mijn oogpint, en wat mij allemaal is overkomen.. het is nooit ergens helemaal perfekt,. en zoals ik iedereen zie schrijven hoe geweldig het allemaal is, dat geloof ik gewoon niet altijd, maar dat is vaak van mensen die maar een paar weekjes op het eiland zijn geweest en die verder niks met het echte leven hier te maken hebben gehad, ik had dat ook in het begin toen ik hier als toerist kwam, maar ik kijk er nu toch echt wl heel ander tegen aan hoor!
grtjs Wanda

Hoi Wanda,

Hoe is het nu op Sardinië? Ben je al geacclimatiseerd of heb je je koffers bij wijze van spreken al gepakt om weer naar Nederland terug te keren?

scorpiowtje
Informatore

Berichtdoor scorpiowtje » Zo Dec 14, 2008 4:11 pm

Hoi Dilago

nee, ik ben nog niet vertrokken hoor, al heb ik wel menig maal op het punt gestaan om te vertrekken...maar iets in mij zegt dat ik niet moet opgeven.. ben ergens aan begonnen en wil me niet zomaar gewonnen geven.. moet zeggen dat het de laaste tijd wel makkelijker word hoor, ik heb me bij veel dingen neergelegd gewoon omdat je toch niet een heel volk kan veranderen en het hoeft ook niet , ik wil hier wonen dus zal ik sommige dingen gewoon moeten accepteren zoals ze zijn, maar er zijn hier ook een paar mensen geweest die mij er doorheen hebben gesleept hoor, en dan mijn fam en vrienden in Nl blijven me steunen en dat geeft een goed gevoel, mijn vriend heeft inmiddels zijn baas gevraagd om ergens anders gestationeerd te worden en per 12 januari gaat ie dichter bij huis en vaste werktijden werken, dus wel zo prettig en een fijn vooruitzicht.. en het helpt natuurlijk ook dat ik elke dag beter italiaans ga spreken en ook dingen kan verduidelijken maar dat wat zij zeggen ook duidelijker voor mij is .. communicatie is toch wel het allerbelangrijkste hoor als je ergens anders gaat wonen..ik ga in januari ff 2 weekjes naar Nl om weer ff wat energie op te doen en lekker dropjes te kunnen eten en natuurlijk de indische maaltijden van mijn moedertje.. het enige waar ik nog wel veselijk van baal is dat ik geen werk kan vinden.. ik spreek potver 5 talen, kan goed met pc`s werken en dan hier nog geen werk vinden.. ik vind dat wel heel erg shit hoor! het is een mooi eiland en ik probeer zo veel mogelijk van de schoonheden van de natuur te genieten en ja af en toe valt het hier niet mee, maar in Nl is het ook niet elke dag geweldig he? en het fijne is dat ik weet dat als ik terug wil naar Nl er altijd fam en vrienden zijn die me opvangen en dat geeft me een sterk gevoel.. maar voor nu vecht ik nog ff door .. men zegt dat de eerste 2 jaar het zwaarst zijn en ik ben hier nu anderhalf jaar dus ik vecht nog wel ff.. heb inmiddels al wel meerdere nlers leren kennen hier die hier ook zijn komen wonen en we hebben een leuk groepje meiden bij elkaar zo.. dus het moet gewoon lukken en ja aan alles hangt een prijs kaartje he? zo ook aan de liefde, this is my price for love.. maaruh mega lief dat je er aan gedacht hebt om me te vragen hoe het nu inmiddles gaat.. wens je mega fijne, warme en liefdevolle feestdagen en een gezond, goed en liefdevol 2009 toe
grtjs Wanda

Terug naar “Wonen en werken op Sardinië”