Sardinië digitaal: hoe hebben jullie dit opgelost?

Je woont op Sardinië en je wilt je ervaringen delen. Of je droomt van een huis / werk op Sardinië.
corry
moderator

Sardinië digitaal: hoe hebben jullie dit opgelost?

Berichtdoor corry » Vr Nov 21, 2008 9:58 pm

Recentelijk hebben we een bezoek aan Sardinie gebracht en wat bleek? De tv-ontvangst op onze oude antenne deed niets meer omdat inmiddels ons hele dorp voozien is van digitale tv. Wat ik me eigenlijk afvraag is of het analoge signaal naar de antenne toe, helemaal is stopgezet. Hetgeen zou betekenen een kastje voor digitale ontvangst aan te schaffen of een schotel. Zijn er meer mensen met dit 'probleem'?? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Inmiddels hebben we ook de eerste factuur van Abbanoa weer mogen ontvangen. Gelukkig stroomt het water nog steeds :?

Nina65
Maestro

Berichtdoor Nina65 » Vr Nov 21, 2008 10:07 pm

Beste Corry,

inderdaad is inmiddels heel Sardinie digitaal, maar het valt mee. Wij waren ook even bang dat we vanalles moesten kopen, maar een decoder van rond de 30 euro volstaat.

Aansluiten en de boel doet het weer!

groet, Nina Nurra

corry
moderator

Berichtdoor corry » Vr Nov 21, 2008 10:29 pm

Hallo Nina,

Van 30 euro kun je niets zeggen. Uit het verhaal van onze buurvrouw werden we nl. geen wijs (zij zelf ook niet, hadden haar kinderen voor haar geregeld). En ons bezoek was tekort om ons te verdiepen in het hoe of wat of om even bij een ander te buurten.
Het betekent dan het nooit meer richten van je antenne na een flinke maestrale. Is ook wel prettig :D

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Vr Nov 21, 2008 11:25 pm

Het is inderdaad niet meer dan 30,00 euro, maar je moet nog wel een antenne aan het kastje verbinden. Zelf hebben wij zo'n antenne ( sprietje met een rond roostertje ervoor) binnens huis. Maar hier hebben toch ook nog veel mensen zo,n antenne op het dak. Dus ik weet niet wat een flinke "Maestrale" voor invloed heeft op de ontvangst. maar als wij de antennen binnenshuis een beetje verzetten dan valt toch zo af en toe de verbinding weg!. voordeel is wel dat je nu ongeveer 30 kanalen hebt! ( veel onzin trouwens) maar toch ook enkele leuke tekenfilm kanalen en BBC world ( engelstalig) voor ongeveer 80,00 euro kan je een decoder kopen waar je ook een kaart van sky in kan stoppen en dan kan je bv. films of voetbalwedstrijden kijken en per keer betalen. ( 5,00 euro per wedstrijd). Overigens weet ik niet zeker of je deze decoder dan wel of niet aan een schotel moet koppelen of dat dit ook nog met een gewone antenne kan!

gr. uit Sardinie

Maarten

Vakantie op sardinie! <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.sardaholiday.com">www.sardaholiday.com</a><!-- w -->
Nina65
Maestro

Berichtdoor Nina65 » Za Nov 22, 2008 2:00 am

Hallo Corry,

ik ging er dan ook vanuit dat de antenne er nog stond. Ik begreep dat je altijd tv hebt gehad, vandaar. Dan is het echt een kwestie van een decoder en weer aansluiten.

Wij zitten hier ook nog steeds op een gewone antenne die met deze fikse storm geen last heeft van uitval, maar dat zal wellicht aan de stand liggen.

gegroet, Nina

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Za Nov 22, 2008 7:23 am

Stormt het dan bij jullie? ik wil morgen wel even de terrassen van Codrondinges onveilig maken! :lol: :lol:

Maar trouwens ook die voetbalwedstrijden etc daar heb je geen schotel voor nodig, allemaal via het ouderwetse sprietje.

gr. Maarten

en Nina! a domani!!

Vakantie op sardinie! <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.sardaholiday.com">www.sardaholiday.com</a><!-- w -->
corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Nov 22, 2008 9:51 am

Het uitvallen van het beeld bij storm is misschien een beetje overdreven, maar het is met zekere regelmaat gebeurd dat Freek het dak op moest om de antenne te richten om het beeld sneeuwvrij te krijgen. Maar sinds de laatste keer hij de antenne met tierips heeft vastgezet, is het beeld scherp gebleven.
Begrijp ik het nu goed dat wanneer je nog de antenne op je dak hebt, je beeld zou moeten hebben? Misschien heeft in dat geval in huis de antenne niet in de tv gezeten...... :oops:
En ja in La Caletta kan de maestrale behoorlijk huishouden. Misschien ligt het ook wel aan de plek van ons huis t.o.v. de windrichting. Volgens mij heb je daar in het zuiden minder last van?

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Za Nov 22, 2008 12:40 pm

Hoi Corry,

Nee! je hebt wel een kastje nodig.Een " digitale terrestre" zo'n kastje is eigenlijk een decoder. deze zet je tussen je antenne en je televisie. zonder zo'n kastje heb je geen beeld meer!!! je kan nu dus alleen nog maar TV kijken met zo'n digitale terrestre! het voordeel is dat je meer kanalen hebt en een beter beeld! hoe het precies werkt weet ik niet maar het werkt wel prima!

en ik grapte maar een beetje naar Nina, maar ook hier heeft het vanacht hard gewaait! (nu nog trouwens) de tuinstoelen lagen tussen de olijfbomen en de schutting lag weer eens om!

gr. Maarten

corry
moderator

Berichtdoor corry » Wo Jan 14, 2009 8:23 pm

Hoi Maarten,

Wel onze terrestre digitale werkt! Met 36 kanalen kunnen we de hele avond zappend voor de tv doorbrengen :shock:
Enfin, het is zoals je aangaf: er moest een decoder worden aangeschaft, maar we hebben evengoed de antenne op het dak nog nodig voor het opvangen van het signaal.

groetjes
Corry

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Wo Jan 14, 2009 10:29 pm

Hoi Corry,

Ja goed he al die zenders! ( wij hebben ook nog een Nl decoder) dus wij hebben zo langzamerhand wel 300 kanalen! maar ja het meeste is eigenlijk veel onzin! zijn jullie nu op Sardinie? het weer zit nu niet erg mee he!

gr. Maarten

corry
moderator

Berichtdoor corry » Do Jan 15, 2009 9:22 am

We zijn vorige week teruggekomen. Maar ik las ergens dat jij met kerst in de zon hebt gezeten? Bij ons heeft het bijna onafgebroken geregend.
Onze buren hebben het helemaal gehad. Ze willen zon én ricci eten :P

groet vanuit mistig Enschede.

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Do Jan 15, 2009 12:58 pm

Ja wij hebben ook wel veel regen gehad, vooral afgelopen week weer, maar zowel de kerstdagen als ook oud en nieuw was het hier erg lekker weer! we hebben oudjaarsdag buiten in de zon( op de veranda weliswaar) oliebollebn staan te bakken! Tussen de middag ( 13:00 tot +/- 16:00) enkele dagenin de korte broek rondgelopen!

Daarna weer bijna twee weken regen! maar nu eindelijk weer een lekker zonnetje!

gr. vanaf Sardinie,

Maarten

Terug naar “Wonen en werken op Sardinië”