Zoete Aardappeltjes

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
Sander-A8
Consigliere

Zoete Aardappeltjes

Berichtdoor Sander-A8 » Do Jun 18, 2009 12:26 am

Sinds vorige week ben ik weer terug vanuit Sardinië en daar heb ik elke dag heerlijk gegeten in ons All-in hotel in La Caletta (Siniscola).

Wat mij daar opviel is dat er elke dag heerlijke zoete aardappeltjes waren die lekker gekruid op smaakt gemaakt waren. Wie weet er of dit toevallig typisch sardijns is? Zijn die zoete aardappeltjes typisch iets op Sardinië en zijn diezelfde aardappeltjes ook in Nederland te verkrijgen? Is er misschien iemand die een recept heeft?

Alvast bedankt voor enige reacties,

Groet, Sander

corry
moderator

Berichtdoor corry » Do Jun 18, 2009 8:36 am

Hoi Sander,

Gekookte aardappeltjes, in blokjes met groene kruiden??

gr. corry.

Sander-A8
Consigliere

Berichtdoor Sander-A8 » Do Jun 18, 2009 9:12 am

corry schreef:Hoi Sander,

Gekookte aardappeltjes, in blokjes met groene kruiden??

gr. corry.

Hoi Corry,

Klopt helemaal.
Soms lieten ze ze ook gewoon heel en rond, de ene keer waren ze gebakken, de andere keer gekookt. Inderdaad met groene langwerpige kruiden en af en toe nog met wat andere groene kruiden.

Enig idee?

Sander-A8
Consigliere

Berichtdoor Sander-A8 » Do Jun 18, 2009 9:15 am

Opeens schoot rozemarijn me te binnen en dat is de langwerpige kruid die ik bedoel:

Afbeelding

Weet ik in ieder geval dat ik die nodig heb. Nu zou ik nog graag nog willen weten welke aardappeljes ik het best er voor kan halen, die het dichts komen bij de sardijnse aardappeltjes.

Groetjes Sander[/url]

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Do Jun 18, 2009 10:56 am

Ik denk dat je met de betere Nederlandse aardappels kan volstaan voor je Sardinisch gerecht.

corry
moderator

Berichtdoor corry » Do Jun 18, 2009 9:03 pm

Hoi Sander,
De aardappeltjes met rozemarijn worden vaak in de oven gebakken. Het kan dan ook zomaar zijn dat de aardappeltjes naast een flink stuk vlees hebben gelegen, dus dat ze in het vet van het vlees gebakken zijn. En ja, dan worden ze lekker zoet.
Koken kan ook. Je maakt dan een 'soffrito' van peterselie, bleekselderij en wortel. Je kookt de piepers gewoon in gezouten water en schudt ze als ze gaar zijn door de soffrito. Door de wortel worden ze ook zoet. Je ziet er zijn verschillende mogelijkheden. En wat Dilago ook al aangeeft: koop de betere aardappel. Dus geen bintje (teveel landbouw gif en geen smaak) maar bij een groentewinkel of op de markt krijg je vast een goed advies voor een lekkere pieper.
Buon appetito.

Terug naar “Eten & Drinken”