Ontbijt

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
Annemarie

Ontbijt

Berichtdoor Annemarie » Do Aug 13, 2009 5:26 am

Hallo allemaal,

ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe er wordt ontbeten op Sardinie? Frankrijk staat natuurlijk bekent om het stokbrood, maar heeft Sardinie ook zo'n traditioneel ontbijt? En hoe zijn de verdere "gewoontes" met betrekking tot de maaltijden?? (voor zover je het gewoontes kunt noemen) :?:

Ot van Tussenbroek
Maestro

PRIMA COLAZIONE ITALIANA

Berichtdoor Ot van Tussenbroek » Do Aug 13, 2009 3:19 pm

Beste Annemarie,
Ben je wel eens in Zuid Europa geweest ? Er wordt nauwelijks ontbijt gemaakt cafe latte of cappuchino met koekjes en soms wat brood met jam
De meeste mensen ontbijten in de bar, want die is al om 06.30 uur open!
Verse brood(jes) zijn overal vanaf 08.00 uur verkrijgbaar en dat is echt goed brood niet die kleffe zooi die ze in NL verkopen !
Sardegna heeft wel een uniek soort brood tw CARTA DA MISICA kan je van alles inrollen puur natuur geen broodverbeteraars enz.
Zoals overal in de MEDITERANEO wordt er 2 keer per dag warm gegeten!
Als jullie gaan camperen bepaal je natuurlijk zelf wat je eet !
Nog een vraagje verblijven jullie in LE DUNE in Badesi? Dan kan ik je nog wel een paar adresjes geven waar je goed kunt eten.
Wij zijn van 30/8 tot 19/9 in BAIA DELLE MIMOSE ca 2 km ten westen van Badesi Mare !

Ciao e BUONE FERIE / Ot

Sardegna piu di un mare di ferie !
Annemarie

Berichtdoor Annemarie » Vr Aug 14, 2009 1:20 am

We zitten op camping le dune, Muravera.

Wat je beschrijft klinkt goed, een goed ontbijtje is natuurlijk wel belangrijk :lol:
Als ik 't een beetje inschat kunnen we vast heerlijk eten op Sardinie. Nog eventjes en dan gaan we!

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Aug 17, 2009 7:34 pm

@ Ot van Tussenbroek, als je Nederlandse brood vol met conserveringsmiddelen zit en je het klef vindt smaken, koop je denk ik bij de verkeerde bakker, want het onze (wildmeergranen met zoetsmakende zaadjes) bevalt me prima!

@ Annemarie, op Sardinië kun je werkelijk voortreffelijk eten (probeer bijvoorbeeld pizze gigante met ham of een pasta met tomaat in een spaghetteria) maar voor een geweldig ontbijt moet je in Engeland zijn denk ik.
Er is veel brood op Sardinië verkrijgbaar, doch vond ik het meeste te grof om te beleggen voor het ontbijt en was ik er na een paar dagen echt op uitgegeten. Feit is dat je Sardijns brood niet moet eten om de dag mee te beginnen, daarvoor eet je verse cornetti waarbij je een cappucio drinkt! Koop niet de voorverpakte cornetti, want dat is voor Italië wat fabrieksbrood voor Nederland is, niet te eten!

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Ma Aug 17, 2009 10:50 pm

Ontbijt???? Verse broodjes met ricotta. Zo bij de bakker vandaan.

Zalig....... :lol:

tkriek
site admin

ontbijt

Berichtdoor tkriek » Di Aug 18, 2009 7:49 am

Meestal ontbijt ik op Sardinië met een stuk brood en wat jam, naast natuurlijk koffie. Als dat niet lukt dan in de bar met wat koffie en een brioche met jam.
Er zijn veel verschillende soorten brood te koop, van harde broodjes die na een dag je gehemelte stuk maken tot zachtere broodjes die wat taaier worden als ze ouder worden. Vandaar dat je beter elke dag vers kunt kopen, hoe verser hoe lekkerder en hoe beter (bakkers zijn al heel vroeg open en ook al heel vroeg uitverkocht). Voor nederlandse begrippen is pane arabo nog het meest geschikt om broodjes mee te maken voor onderweg.

groetjes
Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Freek
moderator

Berichtdoor Freek » Wo Aug 19, 2009 9:18 pm

Als we in Sardinie zijn geef ik de voorkeur een ciabatta croccante met een harde korst en een luchtige binnenkant met jam of nutella en een caffé latte. Wanneer we op pad gaan, hebben we altijd een paar vaste adressen waar we kunnen ontbijten. Dat wil zeggen een lekkere verse brioche met een cappuccino.
Dit zijn bar sport in La Caletta en de bar bij het tankstation IP, afslag Bitti.
De 'gewone' ciabatta die een wat zachtere korst heeft en een dikke broodvulling heeft, snijden we altijd doormidden en die gaat met zout en olie op de bbq.

freek.

corry
moderator

Berichtdoor corry » Do Aug 20, 2009 5:52 pm

Savoiardi (die grote) met een lekkere kop capuccino mmmmmmm......

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Za Aug 22, 2009 10:36 am

Laura B schreef:Ontbijt???? Verse broodjes met ricotta. Zo bij de bakker vandaan.

Zalig....... :lol:

Klinkt goed! :D

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Do Aug 27, 2009 4:00 pm

Hallo allemaal,

Je hebt er ook brood van aardappelmeel, blijft lekker zacht en het smaakt met lekkere ham of kaas heel erg lekker.

Wij gaan 's morgens altijd even naar de overkant, de supermarkt is altijd open ook op zondag en halen lekkere verse harde bolletjes. Daags erna zijn ze niet te eten, dus we halen precies zoveel wat we nodig hebben.

En met een lekkere grote kop koffie is de dag goed begonnen.

Groetjes, Janina :D

Terug naar “Eten & Drinken”