Bertolli

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Bertolli

Berichtdoor dilago » Zo Nov 01, 2009 1:22 pm

Afbeelding

Bertolli claimt de smaak van het authentieke Italië in huis te hebben, maar wat vinden de forumgebruikers daar van? Persoonlijk vind ik hun sauzen meer smaken naar conserveringsmiddelen dan naar verse ingrediënten.

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Zo Nov 01, 2009 5:38 pm

Hoi Dilago,

Behalve hun olie en het Italiaanse liedje, ken ik hun produkten niet.
Kan best goed zijn, wanneer je geen tijd hebt om een ingewikkelt menu klaar te maken, maar wij gebruiken altijd verse produkten, je bent dan gewend aan je eigen produkt.
Als ik zie hoe Hollanders hun macaroni maken, met ham en ei, en toch kan dat ook lekker smaken.
Voor ieder bekkie een smaakkie, moet je maar denken.

Janina :roll:

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Nov 02, 2009 1:46 pm

Janina schreef:Hoi Dilago,

Behalve hun olie en het Italiaanse liedje, ken ik hun produkten niet.

Lol ja nu je het zegt dat liedje zit er bij mij ook in.
Kan best goed zijn, wanneer je geen tijd hebt om een ingewikkelt menu klaar te maken, maar wij gebruiken altijd verse produkten, je bent dan gewend aan je eigen produkt.

Ook ik ben gewend aan verse ingrediënten en daarom schrok ik zo van de smaak van Bertolli gezien hun claim. Je kan net zo goed een fles ketchup over je witte macaroni gooien.
Als ik zie hoe Hollanders hun macaroni maken, met ham en ei, en toch kan dat ook lekker smaken.
Voor ieder bekkie een smaakkie, moet je maar denken.

Janina :roll:

Ben je zelf geen Hollander? Tja, ik ben te veel gewend aan de Italiaanse manier van pasta maken waardoor ik de Nederlandse niet meer lust.

tkriek
site admin

Bertolli?

Berichtdoor tkriek » Ma Nov 02, 2009 9:19 pm

Bertolli is onderdeel van Unilever en de fabriek staat in Inveruno. Ben er vaak langsgereden in het verleden. Als je moet kiezen tussen Bertolli en Carbonell, dan is de laatste beter (altijd extra vergine), maar de echte olio extra vergine in Nederland is de duurdere olie, en dan kan ik die van GranSardegna echt aanbevelen (al dan niet biologisch). Olijfolie proef je op een stuk brood en als het echt lekkere olie is dan is dat smullen.

Ragione Sociale Unilever Bestfoods Italia - Olio Bertolli S.r.l.
Stato Italia
Regione Lombardia
Città Inveruno (MI)
Provincia Milano
C.A.P. 20010
Indirizzo Corso Europa 24

groetjes

Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
corry
moderator

Berichtdoor corry » Zo Nov 15, 2009 10:27 am

Bertolli is sinds 2008 in Spaanse handen http://www.italieinbedrijf.nl/news/273-unilever-verkoopt-producten-bertolli-nl

En dat wordt helemaal duidelijk als je naar één van de laatste afleveringen kijkt van de keuringsdienst van waarde http://sites.rvu.nl/page/677/nl.

Ook ik zal niet snel een potje van Bertolli gebruiken. Terwijl je het water en vervolgens je pasta kookt ben je al 15 minuten verder. In die tijd heb je ook een lekkere verse saus gemaakt.

tkriek
site admin

Bertolli dus Carbonell?

Berichtdoor tkriek » Zo Nov 15, 2009 7:11 pm

Die had ik gemist dan.

Maar we hebben nu weer de goede olie in huis :lol:

groetjes

Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Dec 08, 2009 5:48 pm

corry schreef:Bertolli is sinds 2008 in Spaanse handen http://www.italieinbedrijf.nl/news/273-unilever-verkoopt-producten-bertolli-nl

En dat wordt helemaal duidelijk als je naar één van de laatste afleveringen kijkt van de keuringsdienst van waarde http://sites.rvu.nl/page/677/nl.

Ja heb 't gezien, de olie van Bertolli was 'defecto' volgens de Italiaanse kenners toch? :)
Ook ik zal niet snel een potje van Bertolli gebruiken. Terwijl je het water en vervolgens je pasta kookt ben je al 15 minuten verder. In die tijd heb je ook een lekkere verse saus gemaakt.

Dat haal ik niet, de mijne is dan nog net water, hoe doe je dat?

corry
moderator

Berichtdoor corry » Wo Dec 09, 2009 12:07 pm

Voor de snelle variant:
op het moment dat ik de spaghetti in de pan doe, heb ik ca. 7 minuten. Vanaf dat moment: in lekker ruim olie uitje fruiten, blik gepelde tomaten in zijn geheel toevoegen. Met vork de tomaten in stukjes prikken. Het vuur hoog houden en onder constant omschudden de tomaten verwarmen. Zout en basilicumblaadjes toevoegen. Klaar. Heerlijk puur en de smaak van de tomaten is dan erg goed.

Of een carbonara:
Terwijl je water kookt spek heel zachtjes smelten (niet hard uitbakken),
ei, kaas en peper in een kommetje mengen. Als de spaghetti al dente is, afgieten. Pan van het vuur. Spaghetti terug in de pan, spek met aanhangend vet toevoegen en vervolgens eimengsel doorroeren (ei mag niet stollen).
Echt, hier heb je geen kant en klaar potje voor nodig.

Succes.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Do Dec 10, 2009 8:07 pm

corry schreef:Voor de snelle variant:
op het moment dat ik de spaghetti in de pan doe, heb ik ca. 7 minuten. Vanaf dat moment: in lekker ruim olie uitje fruiten, blik gepelde tomaten in zijn geheel toevoegen. Met vork de tomaten in stukjes prikken. Het vuur hoog houden en onder constant omschudden de tomaten verwarmen. Zout en basilicumblaadjes toevoegen. Klaar. Heerlijk puur en de smaak van de tomaten is dan erg goed.

Of een carbonara:
ei, kaas en peper in een kommetje mengen. Als de spaghetti al dente is, afgieten. Pan van het vuur. Spaghetti terug in de pan, spek met aanhangend vet toevoegen en vervolgens eimengsel doorroeren (ei mag niet stollen).

Succes.

Bedankt voor de super snelle recepten!

En inderdaad, een kant een klaar potje valt altijd tegen naar mijn idee, zelfs als je ze uit Italië haalt!

Freek
moderator

Berichtdoor Freek » Vr Jan 08, 2010 2:37 pm

Niet alle kant en klare potjes uit Italie vallen tegen. Als je geen grote fabrieksmerken haalt dan vindt je echt een lekkere sugo. Tsja, de prijs is dan wel wat hoger.

Freek

Morgan Le Fay
Informatore

Berichtdoor Morgan Le Fay » Di Okt 05, 2010 9:04 am

Ik hoef ook geen Bertolli, het is idd van Unilever en Knorr is dezelfde fabriek.
Overigens is hun pesto van slechte kwaliteit en verkeerde ingrediënten.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Okt 13, 2010 11:20 am

corry schreef:Voor de snelle variant:

Afgelopen zondag heb ik dit weer gemaakt, inderdaad snel en erg lekker, een afhaalpizza kan er niet aan tippen om nog maar te zwijgen van patat.

Spaghetti Carbonara heb ik afgelopen zomer op Sardinië voor het eerst gemaakt nadat ik in de slagerij te Solanas aan de mensen daar had gevraagd hoe zij hem maakten. Er ontstond een heuse discussie over de vraag of er wel of geen uit bij hoort en volgens een jongen daar die het beste engels sprak was spaghetti alla Carbonara met ui geen echte Carbonara.

Wat ik heb begrepen is dat je uitsluitend spaghetti, eieren, spek en knoflook gebruikt. Het spek snijd je in kleine dobbelsteentjes welke je bakt in ruime olijfolie op niet al te hoog vuur en niet te lang. Ondertussen klop je de eieren en kook je de spaghetti beetgaar. Beetje zout toevoegen, niet te veel want het spek is al zout, de spaghetti afgieten, of beter nog uit de pan scheppen, daar doe je de spekjes bij met het vocht en het ei er doorheen roeren. Zelf ben ik er niet zo heel weg van, maar de anderen vonden het zeer smakelijk, velen zelfs nog lekkerder dan met tomaten.

TomG
Ospite

Berichtdoor TomG » Vr Jan 07, 2011 12:10 am

Voor de snelle variant:

Of een carbonara:

Succes.

Gister gemaakt. En WOUW! Enorm simpel maar inderdaad veel beter dan potjespasta! Heb er zelfgemaakte gehaktballetjes met italiaanse kruiden bij gegeten.

Freek
moderator

Berichtdoor Freek » Di Jan 11, 2011 2:01 pm

En als je een carbonara maakt bij voorkeur geen hollands spek gebruiken maar guanciale, varkens wang, gebruiken. Dit is zoveel lekkerder dan spek.
Als je geen guanciale gebruikt dan pancetta gebruiken

www.gransardegna.com/shop/product.asp?n ... =&PT_ID=85

Terug naar “Eten & Drinken”