Bouillon/ fond

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Bouillon/ fond

Berichtdoor dilago » Di Dec 08, 2009 5:43 pm

Ik heb in een restaurant in Pisa eens een pasta pomodore gegeten die op smaak was gebracht met huisgemaakte bouillon en het was de lekkerste saus die ik ooit geproefd heb. Het heeft me de nodigde research gekost om tot de conclusie te komen dat het de bouillon was die de tomatensaus die heerlijke vlezige smaak gaf.

Hebben jullie wel eens zelf bouillon gemaakt? Ik vooralsnog niet maar ga het een dezer dagen proberen, eventuele tips zijn zeer welkom!

Afbeelding
Ingekookte bouillon

Op deze site staat een recept. hoe je een goeie bouillon maakt

corry
moderator

Berichtdoor corry » Wo Dec 09, 2009 12:13 pm

Niets tipt aan zelfgemaakte bouillon, alleen al de geur in de je huis van bouillon dat staat te trekken is heerlijk en eetlustopwekkend. Gebruik van schenkel met bot geeft wel een vettere bouillon, maar wel krachtig. Afschuimen is van belang om je bouillon helder te krijgen. Helemaal helder krijg je door hem door een linnendoek te zeven. Ik vind afschuimen voldoende. Als de bouillon is afgekoeld en er drijft teveel vet op, kun je het vet er altijd nog afscheppen.
Ook erg lekker om er dan fregola in te koken. mjammie.

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Wo Dec 09, 2009 8:30 pm

Dilago en Corry,

Bedankt voor de tip! Wij krijgen vrijdag eters en we hebben nog geen voorgerecht in de planning.

De meeste ingrediënten hebben we al omdat ik voor het hoofdgerecht sheperd's pie op het menu heb staan. Het gerecht komt wel niet uit Sardinië maar wij vinden het wel een beetje toepasselijk :)

Wortelen, uien, tomaten, prei gaan ook allemaal in het hoofdgerecht.

Fregola net ontvangen van GranSardegna. Dus.... waarom zouden we verder zoeken :lol:

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Do Dec 10, 2009 7:52 pm

corry schreef:Niets tipt aan zelfgemaakte bouillon, alleen al de geur in de je huis van bouillon dat staat te trekken is heerlijk en eetlustopwekkend. Gebruik van schenkel met bot geeft wel een vettere bouillon, maar wel krachtig. Afschuimen is van belang om je bouillon helder te krijgen. Helemaal helder krijg je door hem door een linnendoek te zeven. Ik vind afschuimen voldoende. Als de bouillon is afgekoeld en er drijft teveel vet op, kun je het vet er altijd nog afscheppen.
Ook erg lekker om er dan fregola in te koken. mjammie.

Klinkt goed!
Heb je misschien een Italiaans recept van a tot z voor zelfgemaakte bouillon?

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Do Dec 10, 2009 7:53 pm

Laura B schreef:Dilago en Corry,

Bedankt voor de tip! Wij krijgen vrijdag eters en we hebben nog geen voorgerecht in de planning.

De meeste ingrediënten hebben we al omdat ik voor het hoofdgerecht sheperd's pie op het menu heb staan. Het gerecht komt wel niet uit Sardinië maar wij vinden het wel een beetje toepasselijk :)

Wortelen, uien, tomaten, prei gaan ook allemaal in het hoofdgerecht.

Fregola net ontvangen van GranSardegna. Dus.... waarom zouden we verder zoeken :lol:

Graag gedaan, zet maar een stoel klaar voor me vast! ;)

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Do Dec 10, 2009 9:20 pm

Dilago,

Stoel klaar gezet! :wink:

Het recept op de aangegeven site is prima.
Je kan met de groenten varieren zodat de smaak en kleur niet iedere keer het zelfde is.

Variatie:
Wat wij zelf vaak doen is het vlees eruithalen en de groenten die je gebruikt hebt bij het trekken van de bouillon met de blender in de bouillon pureren. ( Op deze manier maakt mijn schoonzus afkomstig uit Sardinië haar soep altijd)

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Dec 11, 2009 1:28 pm

Laura B schreef:Dilago,

Stoel klaar gezet! :wink:

Het recept op de aangegeven site is prima.
Je kan met de groenten varieren zodat de smaak en kleur niet iedere keer het zelfde is.

Dan zal ik het eens proberen!
Variatie:
Wat wij zelf vaak doen is het vlees eruithalen en de groenten die je gebruikt hebt bij het trekken van de bouillon met de blender in de bouillon pureren. ( Op deze manier maakt mijn schoonzus afkomstig uit Sardinië haar soep altijd)

Klinkt goed!
Doen jullie het ook wel eens door de tomatensaus?

corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Dec 12, 2009 11:45 am

Nee, dat doe ik nooit. Maar als je op zoek bent naar een tomatensaus met vlees(smaak), kun je misschien het volgende recept eens proberen. Als wij bolognese saus maken, doen wij dat nooit van gehakt, maar van gekookt vlees. Dus je trekt een bouillon zoals het recept dat je hebt gevonden. Na een paar uur heel zachtjes trekken is je vlees gaar. Nu snij je dat heel, heel klein, totdat het er bijna uitziet als gehakt. Alleen is het vele malen droger omdat je het niet gebakken hebt. De achtergebleven bouillon gebruik je zoals laura b.v. aangeeft. Blenderen, filteren, lekker gebruiken. Niet weggooien dus. Het vlees doe je naar behoefte in een tomatensaus die je net zo lang hebt laten pruttelen als je bouillon. Je weet niet wat je proeft. Misschien heb je wel op deze manier een tomatensaus gegeten, dus met hele kleine snippertjes gekookt vlees (misschien wel lamsvlees?) erin. 't proberen waard.......

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Dec 13, 2009 11:44 am

corry schreef:Nee, dat doe ik nooit. Maar als je op zoek bent naar een tomatensaus met vlees(smaak), kun je misschien het volgende recept eens proberen. Als wij bolognese saus maken, doen wij dat nooit van gehakt, maar van gekookt vlees. Dus je trekt een bouillon zoals het recept dat je hebt gevonden. Na een paar uur heel zachtjes trekken is je vlees gaar. Nu snij je dat heel, heel klein, totdat het er bijna uitziet als gehakt. Alleen is het vele malen droger omdat je het niet gebakken hebt. De achtergebleven bouillon gebruik je zoals laura b.v. aangeeft. Blenderen, filteren, lekker gebruiken. Niet weggooien dus. Het vlees doe je naar behoefte in een tomatensaus die je net zo lang hebt laten pruttelen als je bouillon. Je weet niet wat je proeft. Misschien heb je wel op deze manier een tomatensaus gegeten, dus met hele kleine snippertjes gekookt vlees (misschien wel lamsvlees?) erin. 't proberen waard.......

Dat lijkt me een gouden tip voor de kerstdagen, vriendelijk dank!

Echter stond die pasta in Pisa als pommodore op de kaart en er zaten geen stukjes vlees in. Misschien hebben ze alleen de jus gebruikt?

Terug naar “Eten & Drinken”