Tomatensaus

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Tomatensaus

Berichtdoor dilago » Zo Aug 17, 2008 5:00 pm

Ik bak een gesnipperd uitje met een teentje knoflook in olijfolie waarbij ik twee blikjes gepelde tomaten doe, dan zout en wat oregano, maar elke keer zit er niet of nauwelijks smaak aan mijn saus. Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?

tkriek
site admin

smaken verschillen

Berichtdoor tkriek » Zo Aug 17, 2008 5:44 pm

Ik ben te rade gegaan bij mijn vrouw, en ja smaken verschillen. Zij doet bijvoorbeeld nooit ui en knoflook samen. Ze is erg kritisch op de kwaliteit van de gepelde tomaten en voor twee gebruikt ze een blikje. Het vocht moet goed verdampen. Het is ook een kwestie van wennen, in de winkel en in de restaurants zijn de tomatensausen vaak rijkelijk gekruid of met een bouillonblokje op smaak gebracht. Je zou een half bouillonblokje toe kunnen voegen of als je er van houd met zwarte olijven (met pit natuurlijk anders smaken ze naar water) of kappertjes of ansjovis (dat vind ik zelf het lekkerste overigens).
De pasta moet niet te lang gekookt hebben.
En tot slot: honger is de beste kok :lol:

en o ja, de pasta serveer je met de saus, niet apart. Goed doorroeren...

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Freek
moderator

Berichtdoor Freek » Zo Aug 17, 2008 7:01 pm

Allereerst is de kwaliteit van de gepelde tomaten erg belangrijk. De waterbommetjes van de Aldi moet je lekker in het schap laten liggen. Tomaten zijn de basis, dus die moeten gewoon goed zijn. Kies b.v. Casar. Zongerijpt in Sardegna en geen bedenkelijk spul uit China in een Italie-verpakking.

Afbeelding

Ik garandeer je : niet goed, geld terug!

Op de website van onze winkel www.gransardegna.com hebben we een aantal recepten gepubliceerd en o.a. deze:
Basis tomatensaus

Ingrediënten:
1 blikje gepelde tomaten
1 teentje knoflook
1 sjalotje
zout
2 eetlepels olijfolie

Verhit de olie in een sauspan. Fruit het zeer fijn gesneden uitje en het geplette teentje knoflook heel zachtjes. Laat ze niet te bruin worden. Maak de tomaten fijn door de groentezeef of met de staafmixer en doe ze in de pan. Breng aan de kook en kook een minuutje flink door, doe dan het deksel schuin op de pan en laat op laag vuur 20 tot 25 minuten zachtjes inkoken. Roer en controleer wel zo af en toe, gebruik desnoods een sudderplaatje.

Variaties:
voeg aan de saus een laurierblaadje toe
voor een rustieke saus maakt u de gepelde tomaten niet fijn met de groentezeef of met de staafmixer, maar halverwege de inkooktijd met de vork
voeg basilicum aan de saus toe
voeg aan het einde van de inkooktijd wat oregano toe

Wat ook erg lekker is om de saus op Toscaanse wijze te maken: uitje, één wortel en halve stengel bleekselderij en een klein teentje knoflook zeer fijn snijden. Heel zachtjes fruiten en daarna de gepelde tomaten (evt. eerst gezeefd) toevoegen. Op smaak maken met zout. Eventueel aan het eind van de kooktijd wat peper toevoegen.
Heb je weinig tijd dan is een blokje soffritto ook nog een oplossing (geen bouillonblokje maar een blokje met ui, bleekselderij en wortel).

De variant van Timbert met een stukje ansjovis is ook erg smakelijk! (let dan op met verder op smaak brengen met zout).

Buon appetito!
Freek.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Aug 18, 2008 8:50 am

Bedankt voor de tips.

De gepelde tomaten die ik koop zijn wel Italiaanse, want ik let altijd op de streepjescode, doch zijn het inderdaad net waterbommen.

Ik zal de casar tomaten eens proberen, hoe bestel ik die?

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Ma Aug 18, 2008 10:33 am

Dilago,

Allemaal goede adviezen. Krijg gelijk trek in een mooie pasta met goede saus!

Mijn man heeft ook nog, naar mijn smaak, een goede makkelijke oplossing.

Wij brengen altijd gedroogde tomaten uit Sardinië mee. Die zijn ook hier te krijgen ( niet zo lekker natuurlijk :lol: ) maar goed te gebruiken.

Een in kleine stukjes gesneden gedroogde tomaat toevoegen aan de saus. Succes verzekerd!

grtjes Laura B

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Aug 18, 2008 3:53 pm

Bedankt Laura, dat ga ik vanavond proberen met de saus die ik nog heb!

corry
moderator

Berichtdoor corry » Ma Aug 18, 2008 5:14 pm

Hallo Dilago,

De gepelde tomaten van Casar en ook de soffrito van Star zijn te bestellen bij http://www.gransardegna.com :D

@ laura
Week je gedroogde tomaten nog eerst, of laat je ze gewoon wellen in de saus??

groet,
corry

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Ma Aug 18, 2008 6:51 pm

Hoi Corry,

De gedroogde tomaten die wij uit Sardinië meebrengen zijn echt zon gedroogd. Zijn daarom hardstikke lekker natuurlijk. :lol:

Thuis gekomen in Nederland haalt mijn man het zout eraf en doet de tomaten dan in glazen potten. Met laurierbladen, basilicum en olijfolie. Altijd zorgen dat de tomaten onder de olijfolie staat. I.v.m. met het goedhouden.

De tomaten worden niet geweld, maar pruttelen heerlijk met de saus mee. Omdat deze tomaten nogal zout zijn gebruikt hij daarna nooit geen zout meer in de saus.

grtjes en succes met de saus,

Laura B.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Aug 18, 2008 6:53 pm

@ Corry, hoe creëer ik een account?

@ Laura, nogmaals dank voor de tip want het werkt idd!

corry
moderator

Berichtdoor corry » Ma Aug 18, 2008 9:13 pm

hoe creëer ik een account?

Dilago, op het moment dat je voor het eerst een bestelling plaatst, krijg je de mogelijkheid om je adresgegevens in te vullen. De winkel maakt dan een wachtwoord aan (die je zelf kunt wijzigen) waarmee je verder naar de kassa kunt. Het kan niet missen.
Als je wilt kan ik ook voor jou een account aanmaken. Stuur me dan even prive een mail.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Za Sep 27, 2008 10:28 am

corry schreef:
hoe creëer ik een account?

Dilago, op het moment dat je voor het eerst een bestelling plaatst, krijg je de mogelijkheid om je adresgegevens in te vullen. De winkel maakt dan een wachtwoord aan (die je zelf kunt wijzigen) waarmee je verder naar de kassa kunt. Het kan niet missen.
Als je wilt kan ik ook voor jou een account aanmaken. Stuur me dan even prive een mail.

Mijn vrouw heeft de tomaten besteld en we hebben ze in huis. Vanavond eens even proberen of de Casar tomaten hun reputatie waar maken! ;)

Voor de smaak hoeven hier geen zongedroogde aan toegevoegd te worden neem ik aan?

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Sep 28, 2008 8:09 pm

Eerlijkheidshalve viel het me wat tegen, had er meer van verwacht. Heb de saus op de normale manier bereid, zonder zongedroogde tomaten, maar er zat weer weinig smaak aan. :(

corry
moderator

Berichtdoor corry » Zo Sep 28, 2008 10:49 pm

Smaakbeleving blijft altijd een lastig onderwerp. Ik begrijp dat je ergens een referentie hebt, hoe het zou moeten smaken? Toen we met de import van de Casar tomaten begonnen hebben we getest aan de hand van verschillende soorten uit de supermarkt. Op een wit bord zie je goed de verschillen en we hebben zowel rauw als in een warme saus de tomaten geproefd.
De tomaten van AH zitten b.v. in dik, zoet aanhangend sap (lijkt wel gezoete tomatenpuree). De smaak wordt daardoor misschien wel voller, maar wijkt wel af van een oorspronkelijke tomatensmaak.
Zoals Timbert ook aangaf, de bereidingswijze is natuurlijk van groot belang. Zo ook de gebruikte olijfolie en kruiden en de tijd dat de saus opstaat. Ik ben er ook achter dat een lekkere scheut olijfolie, liever wat meer dan minder, van grote invloed is op de smaak van je saus. Zelf zou ik geen origano gebruiken. Liever op het eind (niet meer meebakken) een paar blaadjes basilicum. Als ik wat meestoof is het een gescheurd blad laurier. De pasta kook je in ruim water met een flinke schep zout. Ook dit is van invloed op je smaak. Natuurlijk zijn de gebruikte kaas of een glas rode wijn ook zaken die de smaak nog beinvloeden.
Al met al ben ik wel nieuwsgierig waar jij de lekkerste tomatensaus hebt geproefd, waardoor je nu het idee hebt dat de saus smakeloos is.

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Ma Sep 29, 2008 12:25 am

Dilago,

Jammer dat het je een beetje tegenviel.
Deze tomatensaus in blik is van heel goede kwaliteit.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kookkunsten zijn :wink:. Maar oefening baart kunst. :lol:

Bij ons thuis is de saus die mijn man klaarmaakt altijd veel lekkerder als die van mij. :twisted: :twisted:
Volgens mijn man doe ik het gas nooit hard genoeg aan en vooral de kooktijd is bij mij altijd te kort.

Een lekkere saus kost tijd. Die moet heel lang pruttelen en goed inkoken. Op die manier wordt een heel simpele saus voortreffelijk van smaak. :P

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Sep 29, 2008 6:03 pm

corry schreef:Al met al ben ik wel nieuwsgierig waar jij de lekkerste tomatensaus hebt geproefd, waardoor je nu het idee hebt dat de saus smakeloos is.

Dat was een simpele pasta pomodore die ik at in Pisa. Er zat een hele volle vleesachtige smaak aan de rustieke doch fijne saus. Na één hap wist ik dat al mijn eigen sauzen mislukt waren.

Het bereiden kan het niet aan liggen, ik heb alles geprobeerd en met de juiste ingrediënten kan iedereen het. Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik de smaak van de casar tomaten wel de volste vindt van alle soorten die ik gehad heb. Op Sardinie heb ik zelfs verse tomaten gehaald bij de groenteboer en het sardijnse vrouwtje gevraagd hoe ik een goede saus moest maken met welke ingrediënten. Ook die saus kwam niet in de buurt van wat ik in pisa geproeft heb.

Terug naar “Eten & Drinken”