Welke geuren komen vandaag uit jullie keuken....?

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Sep 29, 2009 8:09 pm

Enrico&Marlies schreef:Ciao Dilago,

Mijn vader is Sardo, zijn vrouw komt uit Taranto, vrienden van mij komen uit Prato en ik heb de afgelopen zomer gewerkt in een keuken van een B&B op Sardinië samen met een Genovese. Juist van hen heb ik geleerd dat je een klein beetje suiker in de saus doet om het zuur van de tomaat te neutraliseren...

De vader van een vriend van me is eveneens een Sardo en ook hij doet suiker in de saus, maar in zuid Italië (volgens mij de bakermat van de Italiaanse keuken) is het ten strengste verboden.
Nu is het natuurlijk ook zo dat Italianen onderling het vaak oneens zijn over de ingredienten van verschillende gerechten, die discussies heb ik vaak meegemaakt (t liefst aan tafel :wink: ) Dus wel of geen suiker doet er niet zo toe... Maar een glas ranja mag je drinken bij de pasta maar niet hardop zeggen :wink:

Lol. In noord Italië heb ik meegemaakt dat ze cola en lauw bier bij de pasta dronken! :S

tkriek
site admin

Berichtdoor tkriek » Wo Sep 30, 2009 8:00 am

en niet te vergeten..... tavernello.

Voor wie niet weet wat dat is: wijn in kartonnen pakken, goedkoop en veel gebruikt in de keuken in Noord-Italië. Maar natuurlijk is het makkelijker om de natuurlijke ingrediënten in Zuid-Italië te krijgen dan in Noord-Italië in de steden (muv Milaan). Niet voor niets gaan de Italianen graag naar familie op het platteland. Milaan is een uitzondering omdat daar alles per vliegtuig binnenkomt vanuit heel Italië en je kunt dus in het centrum van Milaan alles kopen en vers. Wat er alleen ontbreekt is de gezonde buitenlucht waar je honger van krijgt en alles beter doet smaken :lol:

groetjes, Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Enrico&Marlies
Informatore

Berichtdoor Enrico&Marlies » Za Okt 03, 2009 11:33 am

zoals mijn vader altijd zegt, alles wat het eiland verlaat verliest zijn smaak....

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Okt 27, 2009 6:31 pm

Enrico&Marlies schreef:zoals mijn vader altijd zegt, alles wat het eiland verlaat verliest zijn smaak....

En waar woont je vader nu? :mrgreen:

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Nov 01, 2009 1:13 pm

tkriek schreef:en niet te vergeten..... tavernello.

Vreselijk spul!
Voor wie niet weet wat dat is: wijn in kartonnen pakken, goedkoop en veel gebruikt in de keuken in Noord-Italië. Maar natuurlijk is het makkelijker om de natuurlijke ingrediënten in Zuid-Italië te krijgen dan in Noord-Italië in de steden (muv Milaan). Niet voor niets gaan de Italianen graag naar familie op het platteland. Milaan is een uitzondering omdat daar alles per vliegtuig binnenkomt vanuit heel Italië en je kunt dus in het centrum van Milaan alles kopen en vers. Wat er alleen ontbreekt is de gezonde buitenlucht waar je honger van krijgt en alles beter doet smaken :lol:

groetjes, Timbert

Ja eten in de frisse buitenlucht is niet verkeerd, maar de stank van de uitlaatgassen is zomers in de drukke plaatsen te Sardinië ook niet te harden, vind dan maar eens een restaurant waar je buiten kan eten zonder in de stank te zitten!

Enrico&Marlies
Informatore

Berichtdoor Enrico&Marlies » Zo Nov 01, 2009 9:42 pm

Hahaha dat is een goeie Dilago, mijn vader woont nog steeds op Sardinië, Palau, dus is zijn smaak nog niet verloren!!

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Nov 02, 2009 1:47 pm

Enrico&Marlies schreef:Hahaha dat is een goeie Dilago, mijn vader woont nog steeds op Sardinië, Palau, dus is zijn smaak nog niet verloren!!
Dan kan ie dat zeggen he! :P

Terug naar “Eten & Drinken”