Welke geuren komen vandaag uit jullie keuken....?

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
corry
moderator

Welke geuren komen vandaag uit jullie keuken....?

Berichtdoor corry » Zo Mar 08, 2009 11:23 am

Nu we toch zo lekker met eten bezig zijn..... wat eten jullie vandaag?
In dit huis wordt hard gewerkt aan een grote schaal parmigiana
mmmmmmmmmmmm
Afbeelding

Zo een regenachtige zondag is bij uitstek geschikt voor lekker uitgebreid koken.

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Zo Mar 08, 2009 3:46 pm

Heerlijk!!!!!

Vanavond komt onze zoon en schoondochter eten. Altijd heel gezellig.

...Vooraf wordt het carpaccio met rucola met een lekker sausje met balsamicoazijn.

...Hoofdgerecht is kalkoengebraad met aardappelkroketjes en verse worteltjes.

...Nagerecht is een Siciliaans dessert van ricotta en slagroom met gekonfijte vruchtjes en verse frambozen. Mmmm.....

Eet smakelijk :lol: :lol:

Corry, je hebt gelijk dat er 3 belangrijke onderdelen nodig zijn.

Dat ontdekte ik vanmorgen bij het maken van het dessert. De slagroom die ik gisteren gekocht had was minder vet (Hoe verzinnen ze het :twisted:) Voordat deze slagroom goed was, was heel de keuken vies gespetterd en had ik niet de goede hoeveelheid meer :roll:
( De liefde en het geduld was ook even weg :wink: )

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Mar 08, 2009 11:08 pm

Klinkt goed allemaal!
Wij hebben het eenvoudig gehouden bij een pasta met verse Bolognese saus die veel te lekker was om als voorgerecht te fungeren! Daarbij aten we broodjes (om je bord mee schoon te vegen) en dronken we respectievelijk water en ranja. Voor mij gaat er niks boven een goede pasta met dito saus!

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Ma Mar 09, 2009 8:49 pm

Hoi fijnproevers,

Weten jullie wat ook heel lekker en heel eenvoudig te maken is?
Spaghetti met broccoli.

Hiervoor heb je nodig, de meest dunne spaghetti en broccoli.
Je kookt de broccoli en de spaghetti apart.

Ondertussen zet je een diepe koekenpan op het vuur, waarin je de olie en de geprakte knoflook doet, wanneer de olie heet genoeg is, doe je de uitgelekte broccoli (kleine stukjes) en de spaghetti en de geraspte kaas erbij, dan even flink omscheppen en klaar is kees.
Gemakkelijk als je even iets snel klaar moet maken. Maar ik vind het zo lekker, ze kunnen het me elke dag wel voorzetten. Afbeelding

Probeer het eens uit.

Groetjes, Janina

corry
moderator

Berichtdoor corry » Ma Mar 09, 2009 9:35 pm

Hallo Janina,

Dat is grappig. Ik kook de broccoli eerst, en in plaats van dunne spaghetti gebruik ik penne en die kook ik in het kookwater van de broccoli. Verder zelfde manier van bereiden :D

groetjes, corry

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Ma Mar 09, 2009 11:41 pm

Leuk die recepten :lol:

Wij doen er ook nog magere stukjes spek en room bij. Heel erg lekker!!!!

Maar het koken doen wij inderdaad ook in het kookvocht van de broccoli.

grtjes

Vino
Consigliere

Eten.

Berichtdoor Vino » Za Mar 21, 2009 8:09 pm

Al eens pasta al povre gemaakt/gegeten? Ik maak deze op de volgende manier:
Pasta koken en afspoelen.
Uitje fruiten met 2 teentjes knoflook in ruim olie, veel gehakte verse peterselie toevoegen tijdens het opwarmen.Eventueel pepertjes en zout naar smaak,en je hebt een heerlijke maaltijd.Eet er een salade bij met een snee'je geroosterbrood o.i.d maar vergeet de wijn niet!

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Zo Mar 22, 2009 12:49 pm

Dag Vino,
Ik denk dat je "Pasta al Povere" bedoeld! Zoals de naam al zegt, eenvoudige paste. Onze kinderen zijn er dol op, al laten we dan de ui meestal weg. Zoals de meeste kinderen hier eten ze liever zo de pasta dan met "Sugo".
Wij zijn net even naar de "iperpan" geweest, lekker verse prosciutto crudo en pecorino sardo gekocht, spaghettie no.3 (barrilla) ik ga zo een lekker saus maken. lekker fles wijn uit eigen tuin. Hmmmmmm. dat wordt weer smullen. Jammer dat het vandaag zo koud is ( 14 graden).

Vakantie op sardinie! <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.sardaholiday.com">www.sardaholiday.com</a><!-- w -->
Vino
Consigliere

Maarten

Berichtdoor Vino » Zo Mar 22, 2009 3:21 pm

U bent een bevoorrecht persoon. Neem aan dat je op Sardinië woont.Bedoelde inderdaad pasta gemaakt door iets minder bedeelde mensen.Welke druivensoort heb je voor de zelf gemaakte wijn?Verkopen ze op Sardegna op de markten etc. ook gegrild en gevuld speenvarken, gekruid met rozemarijn op een broodje,warm of koud? Heerlijk.Voor het eerst gegeten in Ümbrie.Op een dorpsplein stond onder een luifel een gegrild speenvarken aan het spit. Er achter in koks tenu een heel oude opa met zijn zoon. Het recept was, zo bleek achteraf, van de oudere persoon.Trots was de man dat er een buitenlander er een broodje bestelde en interesse toonde hoe e.e.a. gemaakt werd.Het smaakte verruuuukelijk en ik kreeg, denk ik als waardering, een klein glaasje zelf gemaakte grappa.

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Zo Mar 22, 2009 4:06 pm

Klopt, wij wonen op Sardinie, vlakbij Cagliari.

Speenvarken is zeker op Sardinie een specialiteit! bij elk feestmaal, of gelegenheid wordt er wel een speenvarkentje gegrild! Wij hebben in de tuin een grote open BBQ en daar gaat ook zo af en toe wel eens een varkentje aan het spit. Gewoon puur het vlees enkel met zout bestrooien. Heerlijk..
De meest voorkomende druif op sardinie is de "cannonau" in ieder geval is dat de druif soort die wij in de tuin hebben.

Vakantie op sardinie! <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.sardaholiday.com">www.sardaholiday.com</a><!-- w -->
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Sep 14, 2009 6:47 pm

Janina schreef:Hoi fijnproevers,

Weten jullie wat ook heel lekker en heel eenvoudig te maken is?
Spaghetti met broccoli.

Hiervoor heb je nodig, de meest dunne spaghetti en broccoli.
Je kookt de broccoli en de spaghetti apart.

Ondertussen zet je een diepe koekenpan op het vuur, waarin je de olie en de geprakte knoflook doet, wanneer de olie heet genoeg is, doe je de uitgelekte broccoli (kleine stukjes) en de spaghetti en de geraspte kaas erbij, dan even flink omscheppen en klaar is kees.
Gemakkelijk als je even iets snel klaar moet maken. Maar ik vind het zo lekker, ze kunnen het me elke dag wel voorzetten. Afbeelding

Probeer het eens uit.

Groetjes, Janina

Dit recept ga ik van de week eens proberen!

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Sep 16, 2009 6:11 pm

Uitstekend recept!

Enrico&Marlies
Informatore

Berichtdoor Enrico&Marlies » Wo Sep 16, 2009 7:43 pm

:evil:

Mensen!

(?) Aardappelkroketjes heb ik nog nooit bij Italianen thuis gegeten!
(mag absoluut niet) We spoelen pasta niet in af met water na het koken!
(cultuurbarbaren!!) Een pasta met verse bolognese saus spoel je niet weg met ranja maar met een goede rode wijn!

Ondanks mijn verontwaardiging :wink: toch nog een bijdrage van mijn kant;

Pasta met saus van aubergine (4 personen);
Snijd 300 gram pancetta (voor in NL speklappen) in blokjes en bak deze op hoog vuur in ca 6 eetlepels olijfolie.
Wanneer de pancetta bruin en krokant gebakken is schep je ze uit de pan en zout de blokjes opnieuw.
Fruit een fijngehakt uitje in de overgebleven olie en voeg 1 grote of 2 kleine aubergines in blokjes toe. Bak de aubergine op hoog vuur totdat ze bruin is. Voeg ca 400 ml passata (in NL gezeefde tomaten) toe en breng op smaak met zout, peper, 2 theelepels suiker en oregano. Laat het geheel ongeveer 20 minuten pruttelen. Kook een willekeurige pasta en meng dit met de saus, voeg als laatste de eerder gebakken pancetta toe.
Serveer er versgeraspte pecorino bij.

Heerlijk met cannonau.

Buon appetito

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Zo Sep 20, 2009 1:17 pm

@ Enrico&Marlies, misschien vind je een goed glas ranja wel niet kunnen bij een bolognese saus, maar ik ken ook Italianen die suiker aan de saus toevoegen iets voor buitenlanders vinden! ;)

Enrico&Marlies
Informatore

Berichtdoor Enrico&Marlies » Wo Sep 23, 2009 7:08 pm

Ciao Dilago,

Mijn vader is Sardo, zijn vrouw komt uit Taranto, vrienden van mij komen uit Prato en ik heb de afgelopen zomer gewerkt in een keuken van een B&B op Sardinië samen met een Genovese. Juist van hen heb ik geleerd dat je een klein beetje suiker in de saus doet om het zuur van de tomaat te neutraliseren...

Nu is het natuurlijk ook zo dat Italianen onderling het vaak oneens zijn over de ingredienten van verschillende gerechten, die discussies heb ik vaak meegemaakt (t liefst aan tafel :wink: ) Dus wel of geen suiker doet er niet zo toe... Maar een glas ranja mag je drinken bij de pasta maar niet hardop zeggen :wink:

Terug naar “Eten & Drinken”