Bolognese saus

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Bolognese saus

Berichtdoor dilago » Di Mar 10, 2009 1:25 pm

Zelf maak ik mijn Bolognese saus normaliter met ui, knoflook, gehakt en de beste tomaten. Toch lees ik regelmatig dat ook selderij en wortel toegevoegd worden, maar is dat gebruikelijk? Ik ben sowieso benieuw en ga het vandaag eens proberen, dus mijn vraag is hoeveel wortel en selderij voeg ik ongeveer toe op 3 blikjes tomaten?

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Di Mar 10, 2009 5:36 pm

Hoi Dilago,

Mijn man kookt meestal. Enerzijds omdat hij het leuk vindt maar ook omdat hij het ontzettend goed kan. :lol:

Ha, ha, ha....Dit durf ik hem absoluut niet te vragen omdat ik denk dat hij dit heel erg zonde vindt van de mooie Bolognese saus. :twisted:

Wij maken hem, zeker weten niet op deze manier!

grtjes

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Mar 10, 2009 6:21 pm

Hoe dan?

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Di Mar 10, 2009 6:33 pm

Dilago,

Sorry voor het niet komplete antwoord. :roll:

Ik bedoelde dat hij nooit wortel en selderij zal gebruiken. Hij maakt deze saus altijd heel traditioneel klaar zoals jij al aangaf met ui, knoflook, gehakt en tomaten.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Mar 10, 2009 6:52 pm

Laura B schreef:Dilago,

Sorry voor het niet komplete antwoord. :roll:

Ik bedoelde dat hij nooit wortel en selderij zal gebruiken. Hij maakt deze saus altijd heel traditioneel klaar zoals jij al aangaf met ui, knoflook, gehakt en tomaten.

Geen probleem Laura B, ik dacht even dat ik het al die tijd fout heb gedaan maar valt gelukkig nog mee dus!

prick
Informatore

Berichtdoor prick » Di Mar 10, 2009 8:19 pm

Inderdaad maak ik het inderdaad wel eens met wortel en selderij en dat smaakt helemaal niet slecht. Ik neem dan een grote wortel en een stuk of 4 a 5 stengels bleekselderij, natuurlijk naast de door jou al genoemde ingredienten. Ook een halve rode peper doe ik er wel eens doorheen. Wijn en bouillion er door heen en dan zo lang mogelijk op het vuur laten staan, minimaal 1,5 a 2 uur. En dan genoeg maken zodat er voor de dag erna nog over is, het is dan vind ik dubbel zo lekker.

Maar ik ben zeker geen expert of topkok. En ik weet trouwens niet of wortel en selderij in de originele bologneserecept wel thuishoort, maar wat maakt het uit als het goed smaakt..

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het je vanavond zal smaken.

Gr Eric

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Mar 10, 2009 9:24 pm

Ik heb het geprobeerd en vond het tegenvallen, niet dat het vies was, maar ik mistte de zoetigheid van de tomaten. Nee, na vanavond zal ik niet snel weer selderij en wortel gebruiken bij mijn sauzen, ik houd het voortaan weer bij de traditionele wijze.

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Mar 11, 2009 3:15 pm

Hoi Dilago,

Probeer eens van het gehakt, kleine bolletjes met fijn gehakte peterselie te maken, ga deze eerst even aanbraden en daarna in de saus, die je normaal ook maakt. Heerlijk mmmmm

Janina

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Mar 11, 2009 7:37 pm

Janina schreef:Hoi Dilago,

Probeer eens van het gehakt, kleine bolletjes met fijn gehakte peterselie te maken, ga deze eerst even aanbraden en daarna in de saus, die je normaal ook maakt. Heerlijk mmmmm

Janina

Klinkt goed, bedankt voor de tip!

dilago
Maestro

Varkenshaas door de saus?

Berichtdoor dilago » Wo Mar 11, 2009 7:39 pm

Is varkenshaas goed te verwerken in tomatensaus voor bij de pasta? En hoe dan?

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Vr Mar 13, 2009 5:40 pm

Hoi Dilago,

Is varkenshaas niet een beetje zonde om in de saus te verwerken?
Die zou ik, na de spaghetti, met een lekkere salade gaan eten.
Maar een hamlap is goed te doen, maak er wel hele kleine stukjes van en mee laten sudderen.

oke, gr. Janina

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Mar 13, 2009 7:52 pm

Thnx!

Vino
Consigliere

Saus.

Berichtdoor Vino » Za Mar 14, 2009 1:10 pm

Ik meen dat in de Piemonte of in Umbrië wortel en selderij een onderdeel zijn van de tom.saus.

Vino
Consigliere

Tom.saus.

Berichtdoor Vino » Za Mar 14, 2009 7:25 pm

Sorry maar wortel en seldeij blijkt een onderdeel van de saus in bella tuscana te zijn! Doe je voordeel er mee.

dilago
Maestro

Re: Tom.saus.

Berichtdoor dilago » Za Mar 21, 2009 1:50 pm

Vino schreef:Sorry maar wortel en seldeij blijkt een onderdeel van de saus in bella tuscana te zijn! Doe je voordeel er mee.

Ik heb een zwak voor voordelige voordelen en tuscana, maar na zowel met - als zonder wortel en selderij geprobeerd te hebben, heb ik besloten de wortel en de selderij voortaan aan de konijnen te geven! ;)

Terug naar “Eten & Drinken”