Lasagne.

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
Vino
Consigliere

Lasagne.

Berichtdoor Vino » Za Mar 14, 2009 7:31 pm

Wie o wie heeft het ultieme recept van lasagna?

Het probleem is, dat de zelf gemaakte lasagna naar mijn idee veel te "nat"is. Ik zie vaak lasagna in een specialiteiten zaak waar de lasagna in feite per punt te koop is. Mij lukt het helaas niet. Wat gaat er mis??

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Za Mar 21, 2009 1:57 pm

Ik maak nooit lasagne, dus ik kan je helaas geen tips geven, daarom houd ik dit topic maar in de gaten!

Vino
Consigliere

Berichtdoor Vino » Zo Mar 22, 2009 7:56 pm

Dilago,

Ik heb het zelfde probleem met pommes á la crème.Geen Italiaans recept,maar het zelfde principe.

corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Mar 28, 2009 5:16 pm

Ik heb nog wel een tweetal lekkere recepten voor lasagna. Moet ze even opzoeken, maar zet ze dan wel online.
Eéntje met vlees, en één alleen met tomatensaus, béchamel en kaas. En oh, die is zo lekker zacht en smeuiig.......

jan.kiewied
Ospite

Berichtdoor jan.kiewied » Za Apr 04, 2009 10:26 pm

Hallo,

De pasta van het gerecht neemt een hoeveelheid aan vocht op tijdens het kook proces, de hoeveelheid vocht in de saus moet dus niet te veel zijn anders blijft de lasagne nat, te weinig vocht betekend dat de lasagne droog wordt.
Het is dus een kwestie van uitproberen

corry
moderator

Recept Lasagne

Berichtdoor corry » Zo Apr 12, 2009 9:26 am

Lasagne met (kalfs)gehakt

2 eetlepes olijfolie
1 kleine ui, gepeld en gehakt
1 knoflookteen
Bleekselderij
worteltje
2 plakken spek, zonder zwoerd in stukjes
350 gram (kalfs)gehakt
2 theel. Gehakte verse salie of 1 theel. Gedroogd
1 blikje gepelde tomaat (uitgelekt)
1,5 dl. Witte wijn
Versgemalen zwarte peper
Laurier
25 gr. Parmezaanse kaas
100 gram lasagne

Béchamelsaus
25 gram boter
25 gram bloem
3 dl. Melk
1,5 dl. Room
Nootmuskaat
Kruidnagel

Verhit de olie en fruit de ui, bleekselderij en worteltje (allen heel klein gesneden). Voeg het spek toe en smoor dit zachtjes. Voeg het gehakt toe en bak tot het lichtbruin is.
Voeg salie, tomaat, wijn, zout en peper toe en breng aan de kook. Temper vuur en laat het vlees, zonder deksel, in 20 min. Gaar worden.
Maak de bechamelsaus (laat boter smelten, niet bruin worden!, en maak met bloem een roux die van de pan los komt, maar niet bruin wordt, roer geleidelijk de melk erdoor tot een dikke gladde saus ontstaat. Voeg peper en zout, nootmuskaat en kruidnagel toe en laat 2 minuten op laag vuur pruttelen. Haal later de kruidnagel er later weer uit).
Verdeel een beetje bechamelsaus over de bodem van een ingevette ovenschaal. Strooi er parmezaan over en bedek dit met een derde van de lasagne, zorg ervoor dat de plakken elkaar niet overlappen
Verdeel eenderde van de rest van de bechamel gelijkmatig over de lasagne. Strooi er weer kaas over. Schep hierover één deel van de gehaktsaus. Dek af met lasagne. Herhaal deze volgorde van lagen 2x en eindig met vleessaus en kaas.
Bak de lasagne in 35 in voorverwarmde oven op 200 graden gaar en tot de bovenkant goudbruin is.

In plaats van vleessaus kun je ook alleen een basis tomatensaus gebruiken. In combinatie met de bechamel en kaas krijg je een heerlijkvzachte lasagne.

Buon appetito!

Ik gebruik bij voorkeur kalfs of 100% rundergehakt omdat dit veel minder vet is dan half-om-half gehakt. Komt er veel vet vrij, schep je dit uit de pan. Meestal verdriedubbel ik de hoeveelheden en vries de lasagne in stukken in.

Vino
Consigliere

Lasagne.

Berichtdoor Vino » Zo Apr 12, 2009 10:59 am

Corry,
Bedankt voor het recept.Heb het uit geprint, en zal het zeker proberen.
Fijne paasdagen.

Terug naar “Eten & Drinken”