Risotto con pommodore

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

Risotto con pommodore

Berichtdoor dilago » Do Apr 23, 2009 6:59 pm

Risotto con pommodore, bestaat dat? Zo ja, wat is een lekker recept? Heb afgelopen weekend voor het eerst risotto geprobeerd van lassie, maar dat viel mij vies tegen zeg. Zou het komen door het merk?

Wie kan mij wat meer vertellen over risotto, wat is het verschil met gewone rijst? En wordt het op Sardinië evenveel gegeten als pasta?

tkriek
site admin

Risotti e risi

Berichtdoor tkriek » Vr Apr 24, 2009 2:41 pm

Dilago

er is inderdaad nogal wat verschil tussen lassie rijst en Italiaanse rijst. De rijst heeft een grotere korrel en kookt niet droog, vandaar dat deze uitermate geschikt is voor risotto en voor rijstsalades. In sommige winkels zijn deze Italiaanse rijstsoorten ook wel te krijgen in Nederland. Op Sardinie wordt overigens ook rijst verbouwd in de vallei van de Tirso (bv Riso Arborio). GranSardegna heeft wel rijst voor je als je het wil uitproberen. Wij gebruiken altijd Italiaanse rijst voor risotto en rijstsalades en de Surinaamse rijst voor oosterse maaltijden.
Voor goede recepten kan ik je het kookboek van de Zilveren Lepel aanbevelen. Daarin staan genoeg risotto recepten die uit de originele Italiaanse keuken komen. Ik heb zelf nooit gehoord van risotto al pomodoro, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

groetjes

Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Apr 24, 2009 4:35 pm

Bedankt voor je antwoord Timbert. Wat ik had was wel risotto maar van het merk lassie.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Di Aug 24, 2010 3:31 pm

Ik heb ondertussen geleerd dat risotto al pomodoro inderdaad bestaat, dus voor de verdwaalde meelezer deel ik hier het recept dan even.

Verhit 100 gram boter in een ruime pan en bak daarin een fijngehakte sjalot. Doe de risotto erbij en laat het even pruttelen tot de rijst met boter bedekt is. Doe er al kokende steeds wat water, of beter nog (zelfgemaakte) bouillon bij. Zorg ervoor dat de risotto steeds onder water blijft want anders mislukt het. Voeg halverwege de kooktijd tomaten uit blik toe, of sugo al pomodoro en kook de risotto daarin gaar. Bestrooi met Parmezaanse- of oude goede Nederlandse kaas, net voor je de pan van het vuur haalt, roeren en serveren met geraspte kaas.

Dit is een recept van Artusi wat mij zeer goed gesmaakt heeft. Uiteraard gebruikte hij geen oude Nederlandse kaas, maar ik vind die smaak er zeer goed bijpassen!

Afbeelding
De basilicum is een mooie decoratie waar Artusi overigens ook geen gebruik van maakte.

Terug naar “Eten & Drinken”