Naar Sardinië in 2010 - deel 2

Een rubriek met de reisverslagen van onze forummers!
tkriek
site admin

Naar Sardinië in 2010 - deel 2

Berichtdoor tkriek » Wo Jun 30, 2010 8:00 am

(We waren nog maar net aangekomen op Fertilia airport bij Alghero en op weg naar onze huurauto)

Zich voortbewegen op Sardinië kan op veel manieren, maar voor de toerist cq. reiziger die wat meer wil zien van het eiland is de auto toch nog de meest ideale oplossing. Als je niet met je eigen auto naar Sardinië rijdt (met de veerboot) dan is een auto huren een prima alternatief. Voor twee weken, afhankelijk van de klasse en de maatschappij, zijn er huurauto's vanaf 23,5 euro per dag te krijgen. Voor ons was een Fiat Panda voldoende ook al heeft deze een wat kleine bagageruimte, we konden er één grote koffer in kwijt, de andere moest op de achterbank. We hadden er een gereserveerd via Hertz waar we ook nog korting kregen omdat we onze vliegticket via Ryanair hadden geboekt. Het kantoortje van Hertz, als dat in de centrale hal van het vliegveld van Fertilia gesloten is, staat op het parkeerterrein. Er zijn talloze maatschappijen die auto's verhuren en via veel websites worden huurauto's aangeboden. Wij hebben eigenlijk altijd gebruik gemaakt van AVIS en Hertz, omdat wij daar altijd uitstekende ervaringen mee hebben gehad.

Het is vijf minuten lopen. Toch duurde het even voor we de auto konden krijgen in verband met de rij klanten voor ons (tenslotte komt iedereen op hetzelfde moment aan). Het viel me op dat de dames van de verhuurmaatschappij druk aan het verkopen waren. Dat is natuurlijk hun werk maar de klanten werden er wel door overrompeld en onzeker door gemaakt. Ten eerste probeerden ze extra verzekeringen te verkopen om het eigen risico in geval van schade te verkleinen en ten tweede bleek dat de verzekeringen per bestuurder afgesloten worden. Als er dus twee bestuurders zijn wordt het meteen duurder. Dit zijn twee valkuilen (of punten van aandacht) waar je rekening mee moet houden als je een auto gaat huren. Ik heb zelf gekozen voor de goedkope variant, dus een hoger eigen risico. Ik rijd dan al jaren schadevrij (even afkloppen) en ook in Italië heb ik jaren schadevrij gereden. Een ongeluk (of aanrijding) kan natuurlijk iedereen overkomen en dan is het een kwestie van inschatting. Ben je bereid het eigen risico te betalen als je wat overkomt of dek je je liever in? Hetzelfde geldt voor het afdekken van het risico van een tweede bestuurder. Als het negen van de tien keer goed gaat loont het de moeite geen extra verzekering af te sluiten en anders moet je rekening houden met een hogere huurprijs per dag.
Na ontvangst van de papieren loop ik altijd een rondje om de auto. Is er schade die niet aangegeven staat dan moet dat meteen gemeld worden. Ik heb echter met AVIS en Hertz hierover nooit een meningsverschil of over te klagen gehad. Wat mij betreft hebben ze keer op keer bewezen de juiste service mentaliteit te hebben die de beide maatschappijen ook in de VS hoog in het vaandel hebben staan. Het is altijd even wennen, de motor slaat wel eens een keer af omdat de speling van de koppeling anders is dan mijn eigen auto, maar zo onzeker als je lijkt weg te rijden zo zeker scheur je over het terrein als je de autop komt terugbrengen, alsof je er jaren in gereden hebt.
En ja, het is gebruikelijk dat de auto een volle tank heeft en dat je deze ook weer inlevert met een volle tank, want ze kunnen voor het bijvullen een hoge prijs rekenen. Tenslotte moeten ze daar iemand voor naar het benizinestation sturen.
Op weg dus naar de B&B die we tevoren gereserveerd hadden. Via internet had ik een aardige B&B gevonden vlak bij het vliegveld. Om de kamer te reserveren had ik 30% van de prijs (55 euro) overgemaakt naar de eigenaar en via email bevestigd. Aangezien je op basis van de foto's niet altijd zeker kunt zijn van de accomodatie was het afwachten hoe het zou zijn. We vonden de ingang van de B&B al vrij snel. Het huis staat iets van de weg af in een landelijk gebied vlak bij Alghero. De eigenaar kwam al vrij snel naar buiten en de begroeting was allervriendelijkst en gemoedelijk. De administratie werd keurig bijgewerkt en we konden onze bagage meteen in de kamer kwijt.
We fristen ons wat op en gingen op zoek naar een restaurant in Alghero om wat te eten. Inmiddels begon het te schemeren. Omdat ik Alghero nog niet zo goed ken stopte ik bij de eerste gelegenheid die er redelijk uitzag. Dit bleek restaurant La Pergola te zijn, het terras zat vol en ook binnen zaten er al gasten. De kaart, die altijd van buitenaf zichtbaar is in een italiaans restaurant, zag er goed uit en de prijzen niet te hoog voor een pizza. We besloten een voorgerecht te nemen met affettati (vleeswaren) en een pizza. Op het moment van bestellen, er liepen wel vier of vijf jongelui rond, zei één van hen dat hij de maître zou roepen. We waren dus in een echt luxe restaurant terechtgekomen waar de opperkelner maître genoemd werd! Uiteindelijk viel dat genoeg mee want de jongelui waren ontwapenend vriendelijk. Je las de gespannenheid van hun gezichten af. Ze moeten goed presteren. Werk is schaars en vaak tijdelijk.
Het voorgerecht was overigens overheerlijk en de pizza weer eens authentiek italiaans, gebakken in een echte pizza oven door een professionele pizzabakker. Onze eerste dag zat er op.

groetjes

Timbert

http://www.tharros.info/ViewBlog.php?lng=nl

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Sander-A8
Consigliere

Berichtdoor Sander-A8 » Wo Jun 30, 2010 8:24 am

Hoi Timbert,

Wat een leuk verslag en wat een herkenbaar verhaal over die huurauto!
Fijn dat de B&B goed is en dat er leuke, goede, goed betaalbare restaurantjes in de buurt zijn.

Ik kijk uit naar het volgende verslag, veel plezier daar nog! 8)

Laura B
Maestro

Berichtdoor Laura B » Wo Jun 30, 2010 5:17 pm

Timbert,

Leuk en duidelijk verslag.

Direct goed te gebruiken voor mensen die voor de eerste keer naar S. gaan. :lol:

Wij zijn een maand geleden naar Turijn met Ryanair gevlogen en ook een huurauto via Hertz. De faktuur klopte niet en na afloop bij het inleveren van de auto was er niemand aanwezig op kantoor :twisted: .

Eenmaal thuis direkt Hertz gebeld. Binnen 10 minuten alles geregeld en een nieuwe faktuur via de e-mail. Toppie!! :lol:

Ben nieuwsgierig naar het vervolg......

Terug naar “Reisverslagen”