Weelde op Sardinie

Een rubriek met de reisverslagen van onze forummers!
Janina
Maestro

Weelde op Sardinie

Berichtdoor Janina » Za Okt 20, 2007 1:41 pm

Weelde op Sardinie, zo heette de titel van een reisverhaal die ik vanmorgen zag in de Telegraaf (De reiskrant).

Het was een reisverhaal geschreven door Felix Wilbrink over Sardinie.
Hij had een volledig verzorgde reis geboekt bij: www.elizawashere.nl.

Misschien zijn er meer mensen die het gelezen hebben????

Zo niet, wil ik best het hele verhaal op de site zetten.

Groetjes, Janina
:wink:

Maria
Consigliere

Weelde op Sardinie

Berichtdoor Maria » Za Okt 20, 2007 1:56 pm

Hoi Janina,

Ik heb het niet gelezen. Het verhaal wil ik graag lezen. Dus als je het wilt plaatsen? Dan graag. Alvast bedankt.

Groetjes Maria.

moderator
Maestro

Berichtdoor moderator » Za Okt 20, 2007 11:06 pm

Ook ik heb het niet gelezen, want wij hebben de telegraaf niet.

groetjes Immy

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Zo Okt 21, 2007 5:35 pm

Nou hier komt ie dan, moet het helemaal overtypen, dus er kan een typfout inzitten.

Weelde op Sardinie door Felix Wilbrink

Op het allerlaatste moment op het vliegveld even een cd mee gegrist. "Ik wil echte Sardijnse muziek, meneer!" Thuis in de cd-speler en dan gebeurt het. Een kleur van geluiden, keelklanken die je van eskimo's hoort, of van primitieve indianenstammen. Een toon aanhouden en die dan steeds zo verkleuren dat het lijkt of je regelrecht tweeduizend jaar terug in de tijd, aan het open vuur zit, terwijl de sjamaan de vertellingen van de stam reciteert. De "Tenores di Bitti" vormen een uniek overblijfsel uit tijden van ver voor onze geschreven kennis.

Dat gevoel van terug in de tijd had ik sowieso wel, op Sardinie. Het gedeelte, de Gallura regio, waar ik een paar dagen mocht rondrennen, ach, dat is gewoon een stukje Italie. En dab nog heel erg mooi. Varen in de baai, schitterend schip, het kan daar allemaal. De schipper heeft een getrainde meeuw, die hij stukjes kaas voert. Opeens liggen we op het mooist voorstelbare witte strandje, je weet alleen dat hier wel eens anderen komen door de sporen van een vuurtje, en de schipper maakt prachtige pasta en hapjes met vis natuurlijk. Je hoeft hier niet eens ver naar te zoeken, een dagtrip waar je beslist zelfs het slechtste huwelijk mee redt, zo leuk en romantisch.

Ongegaanbaar
Maar Sardinie is meer, een eiland dat de ene bezetter na de andere kende, maar eilanders die nooit en dan ook nooit echt in contact kwamen met hun bezetter. Het binnenland is berg, onbegaanbaar, woest en keihard. En daar overleefden de Sarden met hun tradities die teruggaan ver voor de komst van het christendom, ver voor de Romeinen, Egyptenaren en de Feniciers, ach noem ze allemaal maar op. Of wel de grote gebiedsuitbreiders van toen. Sarden laten zich niet onderwerpen en niemand durfde echt die bergen in. Dus hebben ze daar nog feesten die direct teruggaan naar die oeroudde gebruiken, dragen ze maskers die ronduit angstaanjagend zijn, houden ze spelen, met woeste kleine paarden, die zelfs vandaag de dag levensgevaarlijk zijn.

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat wij niet in veel grotere hoeveelheden ieder jaar weer dat eiland in de Middellandse Zee bezoeken. Iedere stofhoop in Griekenland hebben we al duizend keer door een zeef gestort op zoek naar schilfers uit het verleden, daar op Sardinie struikel je er twee meter buiten het vliegveld al over en we zien het niet.

Direct al valt op dat de natuur hier een prachtig spel met het gesteente speelt. Enorme grillige diepe vormen zijn uit het vulkanische, maar klakhoudende gesteente gevormd. De wind sleep deze oervorm van graniet in de meest merkwaardige beeldhouwwerken. Zomaar midden in het landschap de rug van een vrouw, ik had het gezwworen, maar het bleek het spel van water en wind te zijn, die even laten zien dat Rodin ook maar een mens was.

Niemand die weet hoe het kan, heet kost uren zoeken in de weinige in het engels vertaalde boeken over het eiland, maar dan zijn het de geologen die me het antwoord geven. Sardinie werd al ver voor de rest van Europa de diepte uitgestuwd, kwam op een redelijk stabiel deel de aardkorst terecht en bleef daar in volstrekte eigenheid rustig liggen.

Rijken

Mij kan het niet schelen of Sarden zich liever Sarden of Sardijnen noemen, of ze Sardisch of nog oudere talen spreken, maar liefst zes actieve talen op dat eiland, maar het geeft aan hoe eigen ze zijn, hoe diep ze hun eigen cultuur voelen ondanks alle al bezetters, inclusief de ergste bezetter van allemaal, de toerist.

Ze maken het toeristen dan ook niet echt gemakkelijk. De binnenlanden van Sardinie kennen (hoewel ze schreeuwen om ontdekking) vrijwel geen toerisme, daarvoor moet je aan de kusten en met name de noordelijke kust zijn. Sardinie is door de betrekkelijke rust ook een vluchtplaats voor de zeer, zeer rijken, die hier hele bergen en baaien tegelijk hebben gekocht om, nou ja, rijk te zijn. Bij de grote jachthaven van Porto Cervo is dan ook een winkelcentrum gebouwd waar die rijken noodzakelijke dingen als nieuwe de Bulgari, Dolce en Gabbana en Gucci kunnen kopen. In de haven liggen hun jachten, alleen maar kijken, hoor, want aan boord staan grote bootsmannen die alleen van heel rijke mensen houden. Wat een pracht en praal. Gelukkig is het niet duur om voor een dag een jacht met kapitein te huren, zoals gezegd, mooiere stranden heb ik nog niet gezien.

Reiswijzer

Dit Italiaanse eiland is na Sicilie het grootste eiland in de Middellandse Zee. Het ligt pal ten zuiden van het eiland Corsica, ten westen van de Laars van Italie, en ten noorden van Tunesie. De hoofstad is Cagliari, dat in het zuiden van het eiland ligt. Andere belangrijke plaatsen op het eiland zijn Sassari, Nuoro, Olbia en Oristano. De belangrijkste havens zijn Porto Torres, Olbia, Golfo di Aranci, Arbatax, Porto Foxi en Cagliari. Sardinie is tevens een autonome regio binnen de Italiaanse republiek.

Het eiland heeft een subtropisch, mediterraan klimaat. De zomers kunnen zeer warm worden en de winters zijn doorgaans mild, maar toch ligt er meestal sneeuw in de bergen. Het eiland staat altijd onder invloed van de wind: de mistral.

KLM, Lufthansa, Alitalia, Meridiana, BMI en Air France vliegen vanaf Schiphol naar Cagliari. Reistijd twee uur.

Wij boekten een volledig verzorgde reis via www.elizawashere.nl.

Er stonden nog enige foto's bijgeplaatst, o.a. bijzondere stenen, zicht vanaf een zeilboot en het eiland Magdalena.

Janina

Maria
Consigliere

weelde op sardinie

Berichtdoor Maria » Zo Okt 21, 2007 7:15 pm

Ciao Janina,

Valt mee met de type fouten. Dank je wel, voor het overtypen.

Mooi verhaal, leuk geschreven. Al hoewel, KLM, Lufthansa, Alitalia, Merediana, BMI en Air France vliegen vanaf Schiphol naar Cagliari?
Ja, met een tussen landing en dan is het al lang geen 2 uur reistijd meer.

Nina
Maestro

Berichtdoor Nina » Do Okt 25, 2007 12:26 pm

Inderdaad mooi artikel en goed geschreven. Ben zo blij dat ik volgende week nog even vier dagen uit en thuis (vanuit Italie dan) naar Sardinie ga. Hopen maar op mooi weer want op het moment schijnt het niet zo mooi te zijn. Ook hier in Noord Italie zag ik vanochtend tot mijn verbazing sneeuw op de bergen liggen. Ik hoop dus maar dat de weergoden met mij zijn net als 2 jaar geleden toen ik op 1 november nog gezwommen heb, op uitnodiging van een Sardijns echtpaar, dus dat wil wat zeggen !(dat het water nog lekker was). Maar als het minder mooi is geeft het niet, wat ook lange wandelingen maken met de Mistral in je gezicht, geeft meteen weer een goeie kleur en is goed voor de geest!

Isola magica, terra dei miei sogni!
Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Do Okt 25, 2007 3:51 pm

Hoi Nina,

Met het weer valt het wel mee, we hadden net contact met onze buurtjes, en die vertelden, dat het wat koud was geweest, maar nu niet meer.
Ook geen regen van betekenis.

Nina, ik wens je een heel fijn verblijf op Sardinie, geniet.

Groetjes, Janina

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Ma Okt 29, 2007 8:50 pm

hmm, misschien ben ik iets te kritisch, maar zo goed vind ik het stuk niet! het is simpelweg met wat "gegoogle" bij elkaar geraapt en wederom is het simpelweg reclame van elizawashere. ( op zich niets mee hoor) Maar zoals zo vaak wordt er vergeten dat het reizen vanuit Duitsland (HlX, tuifly en ryanair) en Belgie (snsbrusselairlines)vele malen voordeliger is dan de genoemde maatschappijen. en bovendien veel sneller! wil men het toerisme hier een beetje helpen, en dus ook de Sardijnse bevolking. Dan zal hier wat meer aandacht aan op zijn plaats zijn!

BTW het weer was hier de afgelopen dagen wel goed, nu nog wel warm maar wel weer bewolkt (Cagliari)

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Di Okt 30, 2007 5:13 pm

Hoi Maarten,

Ben het wel met jou eens wat betreft het niet volledig vernoemen van een aantal reismogelijkheden.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe vaak deze mijnheer met vakantie naar Sardinie is geweest en waar hij deze informatie heeft verzameld. En niet iedereen kijkt met dezelfde ogen naar Sardinie.

Wat betreft het toerisme, dit jaar was een heel goed jaar, ongeveer vier miljoen mensen hebben Sardinie bezocht.

Ik vind wel dat de politici beter hun best moeten doen, om nog meer mensen aan te trekken. Nu wordt er (verhoogd)toeristenbelasting geheven, op de grote parkeerplaatsen wordt ook al 2 a 3 euro gevraagd om je auto er neer te zetten om naar het strand te mogen. Vind ik ook belachelijk. Waar men vroeger gratis iets (historisch/cultureel) ging bekijken, wordt nu ook al entree gevraagd. Gelukkig hebben wij de mogelijkheid om buiten het seizoen naar Sardinie te gaan. En gelukkig wordt er nog niet bij elke strand parkeergeld gevraagd.

Dit is wel mijn persoonlijke mening, niemand hoeft zich hier iets van aan te trekken.

Groetjes, Janina

maarten
Maestro

Berichtdoor maarten » Di Okt 30, 2007 6:00 pm

Dat klopt inderdaad, het toerisme zal waarschijnlijk nog wel meer aantrekken. Maar wat betreft de parkeergelden ja dat is inderdaad jammer. afgelopen zondag nog in Pula geweest en daar kan je nu natuurlijk gratis parkeren maar in augustus betaal je daar 3 euro per dag!

het is zo jammer dat de mensen hier het vakantieseizoen zo kort houden. eigenlijk is volgens de mensen hier alleen augustus geschikt (mischien de laatste 2 weken van juli en de eerste 2 van september) maar dan houdt het ook op. Erg jammer!! want het weer laat het natuurlijk veel langer toe.

en doordat het seizoen zo kort gehouden wordt rijzen de prijzen soms de pan uit. ( men moet het immers in ca. 2 maanden proberen te verdienen)

Ik ben het met je eens dat de overheid hier best wat in kan betekenen, maar ja dat duurt hier allemaal iets langer dan we in Nederland gewend waren!

groeten uit Sardinie

Maarten

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Okt 31, 2007 2:47 pm

Hoi Maarten,

Ik ben het helemaal met je eens, wat betreft de vakantieperiode, maar ik merk toch, dat de laatste jaren, deze periode begint uit te lopen.
Zo hebben wij ons "huisje" reeds in half juni/juli/aug verhuurd aan Italiaanse mensen van het vasteland. Zelf waren wij er in de maand september/begin oktober en er waren nog genoeg vakantiegangers, met name uit Duitsland en Zwitserland. Ook enkele Nederlanders waren aanwezig. De winkels waren tot eind september nog op zondag open.
Wat je zag, was dat er vele mensen met een fiets onderweg waren.

Het zou mooi zijn, als er fietspaden aanwezig waren, want op een bochtige weg is het toch wel gevaarlijk, met name voor kinderen.

Groetjes uit een bewolkte Nederland.

Janina

Beheer Sardinieforum
Maestro

Splitsing discussie

Berichtdoor Beheer Sardinieforum » Za Nov 03, 2007 8:37 am

De reacties op fietsen in Sardinie zijn naar een nieuw onderwerp verplaatst.

Nina
Maestro

Berichtdoor Nina » Za Nov 03, 2007 8:02 pm

Janina schreef:Hoi Nina,

Met het weer valt het wel mee, we hadden net contact met onze buurtjes, en die vertelden, dat het wat koud was geweest, maar nu niet meer.
Ook geen regen van betekenis.

Nina, ik wens je een heel fijn verblijf op Sardinie, geniet.

Groetjes, Janina

Hoi Janina,
Jammer, ik kreeg een fijne griepaanval, dus geen Sardinie, ! Enige troost dat het al 3 dagen regent in Cagliari...
Groetjes
Nina

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Nov 07, 2007 6:22 pm

Hoi Nina,

Ja, dat is pech hebben, meestal weet je niet wanneer het toeslaat, de griep bedoel ik.
Zelf was ik met de kerstdagen 2006 snipverkouden, nog geen 2 maanden later, had ik van het ene moment op het andere, een zware griep te pakken. Mijn man was toen net op Sardinie, dus ik lag heel zielig alleen thuis in bed te rillen van de koorts. Ik hoop dus dat het dit keer aan mij voorbij zal gaan.

Wanneer ga je nu? Of is het wachten tot het voorjaar?

Groetjes, Janina :wink:

Nina
Maestro

Berichtdoor Nina » Do Nov 08, 2007 1:37 pm

Hoi Janina,
Ja was erg jammer maar ja, er zijn ergere dingen hè. Nu inderdaad afwachten tot april, helaas. Door mijn werk en de scholen van de kinderen kunnen we moeilijk zomaar even weg en dat was ook de reden dat ik even snel alleen weg wilde, anders kom je nooit weg. Dus voorlopig maar weer afwachten tot het voorjaar weer komt. Maar ik mag niet klagen want in Italie is het over het algemeen toch prettig weer ook in de winter. Het kan aardig koud zijn maar als de zon schijnt en het is droog kun je toch veel buiten doen.
Tot spoedig horens weer,
groetjes
Nina

Terug naar “Reisverslagen”