Welk deel vind je het mooiste en waarom?

Wat moet je zien en doen op Sardinië? Welke plekken mag je echt niet missen?

Okke
Informatore

Welk deel vind je het mooiste en waarom?

Berichtdoor Okke » Zo Apr 30, 2006 12:34 am

Nou, we zijn aardig aan elkaar voorgesteld... Blijkbaar hebben de meesten directe familiebanden met Sardinië, dus voor hen is de keuze vast makkelijker te maken: vraag is welk deel van het eiland je het mooiste vindt en waarom?
Ik ben zo ongeveer het hele eiland rondgereden, geprobeerd iedere keer een ander deel te zien (4 keer geweest in 1 jaar tijd) en mijn hart gaat het meest uit naar het noorden. Niet alleen vanwege de prachtige kust, ook vanwege het mooie, heuvelachtige achterland ter hoogte van Nulvi. Langs de kust heb ik door ware wolken mimosa gelopen (april) en een zeer uitbundige lente mogen zien. Verder ben ik helemaal in de ban geraakt door het kleine spoorlijntje met zijn enige stationnetjes en seinwachtershuisjes, doet me steeds aan Achata Christie denken...
Ook de streek rondom Burgos/Forrestre spreekt me zeer aan, zo kleef je als een vlieg tegen de bergwand aan, zo ben je op een heel stil en bijna intiem weidelandschap/hoogvlakte. Magniefieke uitzichten daar.
Niet dat het eiland verder geen bekoringen voor me had, maar de volgende reis is toch om meer verdieping in het noorden te halen. Hoe zit het met jullie?
okke

sergiomarrubiu
Informatore

Berichtdoor sergiomarrubiu » Zo Apr 30, 2006 9:36 am

Ik ben in de jaren ook al heel Sardinie doorgeweest, plaatsnamen zijn bij mij niet zo blijven steken, buiten de plaatsen waar mijn familie vandaan komt.
Wat vroeger vooral heel veel indruk maakte op mij was Tharos, een prachtige zee waarbij oude ruines liggen die te bezichtigen zijn. Ik kon vroeger uren door die ruines heen struinen en naar oude munten en koraal steen zoeken. Tegenwoordig zijn alle ruines hier afgezet met hekken, en kan je (tegen betaling) bekijken.

ja...vooral zeeen staan me heel erg bij, omdat we eigenlijk dag in dag uit wel naar stranden gingen, met familie en vrienden uren zon bakken, zwemmen en natuurlijk ETEN!!!
Ook heeft Torre Dei Corsari heel veel indruk op mij gemaakt, omdat daar vrij geregeld hele hoge golve in de zee waren, prachtig om dan met mijn luchbed erin te duiken en me op het strand te laten gooien door de golven. Met daarbij een strand dat wel de Sahara lijkt, zoveel zandduinen.

En natuurlijk Calgiari, daar kan ik uit mijn bol gaan in de winkels en mijn nicht heeft daar een soort van friet/hamburger stand (zoals bij ons een oliebollenkraam) , waar we ons vervolgens mogen volproppen :lol:

Hopelijk kunnen jullie me nog inspireren met mooie plaatsen en omgevingen, want ik heb natuurlijk zoveel nog NIET gezien.

*mi manca così tanto la mia scimmia*
Gast

Berichtdoor Gast » Ma Mei 01, 2006 1:15 pm

:wink: Nou ik zal ook ff een ervaring hier neer zetten waar andere mensen alleen maar van kunnen leren.
wij zaten een paar jaar geleden op Dorgali op camping calagonone, een hele mooie omgeving vanwaaruit je leuke uitstapjes kan maken.
Een van de uitstapjes was om Tiscali op te zoeken, je kon daar ook lekker wandelen.
Het was juni dus nog niet zo erg heet. Maar ja als je daar een dag aan het wandelen bent in een hele mooie omgeving met de zon strak aan de hemel, met elk (we waren met z'n tween) een flesje water en een beetje eten, dan kan je het haast al wel raden.
wij liepen dus al verder dat park in, richting Tiscali met achteraf dus veel ste weing drinken ed bij ons.
Drinkflesjes raakten leeg en nog steeds geen Tiscali gevonden.
Maar wel een heel eind bij de bewoonde wereld en onze auto vandaan.
Maar om een lang verhaal kort te maken we kregen toch een dorst, zoiets hebben wij nog niet eerder meegemaakt.
We konden nog amper praten want je mond is helemaal uitgedroogd, en moe, dus maar terug.
Dan kom je je zelf dus behoorlijk tegen,
Gelukkig kwamen wij een bron tegen, waaruit we konden drinken.
Moraal van dit verhaal is eigenlijk.

Waar je ook heen gaat en hoe lang ook je tocht mag duren, neem voldoende water en fruit mee . :P

We hebben tiscali dus niet gevonden maar we komen hier vast nog een keer terug met voldoende proviand.

Ciao simon

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Ma Mei 01, 2006 5:34 pm

Hoi Simon,

Ja, dat kennen we, een heel droge mond en niet genoeg te drinken mee. Maar aldoende leert men. Gebeurt ons niet meer, we namen vroeger zelfs, als we de bergen in gingen, een compas mee. Maar ik heb nu een kapotte knie, dus houden we het nu "op de paden". Klimmen is er niet meer bij. Maar ondanks dat blijft het fijn. Ik weet nog dat ze drie dagen lang naar een Duitser hebben gezocht, gelukkig hebben ze hem gevonden, had water uit een beekje gedronken. In de maanden oktober/november gaan we de binnenlanden in opzoek naar kastanjes, die we dan weer op het strand op een vuurtje gaar koken en dan smullen.

Groetjes, Janina

giovanna
Informatore

mooiste deel

Berichtdoor giovanna » Ma Mei 01, 2006 6:58 pm

ik vind lanusai heel mooi en oristano en natuurlijk cagliari. eigenlijk vind ik het hele eiland mooi.

corry
moderator

Berichtdoor corry » Di Mei 09, 2006 5:06 pm

De Oostkust natuurlijk :P
De afwisseling van de stranden. De bergen op de achtergrond. Steile kliffen. Cala Mariola (foto boven, of is dit de Cala luna....?)
Bij Dorgali dwars door de berg, om via prachtige haarspelden naar zee af te dalen. Elke bocht een mooi uitzicht....
De perda lunga bij Santa Navarese. Restaurantje met uitzicht over zee. Neem de trappen naar beneden voor een onwaarschijnlijk verscholen baai.
De roze rotsen van ARbatax.
Dan vervolgens achter deze kustlijn het binnenland met de Gennargentu. Zucht....

PS wat Tiscali betreft: veel van onze huurders hebben een poging ondernomen het te vinden. Zonder resultaat en vaak met veel dorst!
Slechts degenen die er met een gids (en jeep!) naar toe zijn gegaan, zijn geslaagd in hun missie.

Simon
Maestro

Berichtdoor Simon » Zo Mei 14, 2006 8:26 am

Hoi corry,

als verhuurder moet je toch eigenlijk voor je gasten een soort gids zijn :D
(grapje)
Als je in het boekje van capitool reisgidsen kijkt moet het wel interesant zijn om er geweest te zijn, maar helaas voor ons was het niet te vinden, en waarom we niet doorgezet hebben dat heb je kunnen lezen.

Dorst, vermoeidheid en hitte.

groetjes :lol: simon

Terug naar “Must See - Must Do”