Ogeving San Giovanni tot aan Orosei-Dorgali

Wat moet je zien en doen op Sardinië? Welke plekken mag je echt niet missen?

aslooten
Consigliere

Ogeving San Giovanni tot aan Orosei-Dorgali

Berichtdoor aslooten » Di Aug 28, 2007 9:09 pm

Beste forumleden,
wie kan mij informeren over deze kuststrook, wij zelf denken hier naartoe te gaan - Golfo di Orosei
Wij zoeken nl mooie stranden a la Costa Rei maar wel met stadjes in de buurt !!!voor de nodig koppen Capucino's en ijsjes en vertier en wat lokale winkeltjes in ieder geval binnen een straal van 5 km. Dit jaar zaten wij op camping Le Dune onder Capo Ferato maar om even savonds naar Villasimius te gaan (wat het enig knappe stadje in de buurt was) bleek met een peuter wat te ver. Ik zag dat Corry Berchida als een vh favo stranden aangaf, is dit per auto te bereiken, en is dit ook de moeite waard of zijn er mooiere ? Wie heeft tips over leuke plaatjes en stranden ik heb ook nog 2 kinderen van 14 en 12. Is deze kustrook dan een aanrader?
graag reacties en bedankt

met een groet en Grazie! ,

André
corry
moderator

(

Berichtdoor corry » Wo Aug 29, 2007 1:21 pm

Hallo André.

De kust tussen San Giovanni en Orosei is erg mooi. Allereerst zit je in de ´bewoonde´ wereld met gezellige dorpjes als Posada, La Caletta, een handjevol winkels in Santa Lucia en Capo Comino. Met als stadje: Siniscola. En natuurlijk Orosei, een toeristisch plekje bij uitstek met een mooi oud centrum. Gelegen aan een prachtige weg met veel bochten (de SS 125) is de ontsluiting naar het noorden en westen iets minder gunstig.
La Spiaggia Berchida is inderdaad één van mijn favoriete stranden. Ja, je moet inderdaad een 4 km over zand en stenen en door kuilen (afhankelijk van het jaargetijde is het allemaal wat meer of minder). Onderweg kom je 1 agritourist tegen om te eten. Aan het strand zijn verder geen voorzieningen. Het achterland is nl. bergen, bergen en bergen. Dus rust alom. De grote parkeerplaats wordt wel in beslag genomen door veel campers. En volgens mij is er inmiddels betaald parkeren......
Maar het is werkelijk een puur stuk natuur. En de zee is prachtig, met her en der zandbanken. Door de zandbanken is erook wel wat stroming maar als de zee rustig is, heb je daar geen last van.
Maar kijkend naar het blauw van de zee en het witte strand, word je in de baai van La Caletta ook niet teleurgesteld (vergelijkbaar met Costa Rei).
Ik ben altijd nog heel blij met onze keus van La Caletta omdat je inderdaad niet in the middle of nowhere verkeert, en dat je een zeer goede ontsluiting hebt met de rest van het eiland. Palau e.o., Alghero,
Cagliari, Arbatax allemaal in een 2 uur te rijden. Meer te wensen heb ik niet :D

PS ik ga nog wel even op zoek naar een paar foto´s van berchida en de weg er naar toe. Die zet ik dan nog even in dit bericht.

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Aug 29, 2007 5:25 pm

Hoi Andre,

Hoe was jullie vakantie? Goed zeker, omdat je al weer vragen hebt voor volgend jaar en interesse hebt voor een andere kuststreek.

Je weet het, ik heb het altijd over Golfo di Orosei, ik vind het persoonlijk de mooiste omgeving.

Zoals Corry reeds aangaf, is het vanaf La Caletta tot aan Dorgali prachtig.
Er zijn verschillende campings, mooie stranden, leuke dorpjes.
In Orosei is het dorp vlak, daar buiten zijn er vele bochten, er zijn winkeltjes, kerken, cafeetjes (voor de nodige !!!!!!) en er is altijd wel iets te doen, muziek, poezie, stalletjes met goederen.

Dorgali is een gezellig dorp, met veel winkeltjes en steile straatjes, die naar beneden en naar boven gaan, dus veel trapjes. Hier is ook een museum. Rij je iets verder kom je in Cala Gonone met zijn Grotte del Bue Marino. Ook leuk voor de kinderen, een boottochtje, grot en daarna zwemmen in een van de mooiste baaien.

Na Capo Comino (richting Orosei) kom je de afslag Spiaggia di Berchida tegen. Het is een zandweg, eerst kom je nog voorbij een aantal grotten, die vroeger bewoond waren. Ga je de berg op, (lopend) kom je ook een soort dorpje (wat stenen in een cirkel) tegen en een fantastisch uitzicht.
Wanneer je de zandweg afrijdt, kom je op het strand, heel mooi wit zand.
Maar het is langs de hele kust prachtig, ook richting binnenland, neem de tijd en ga rustig overal kijken. Afbeelding

Groetjes, Janina

corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Sep 01, 2007 1:33 pm

Hoi Andre,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen. Je live-bericht uit Valledoria was kort maar krachtig. Maar nu je beide plekken hebt gezien en tegen elkaar hebt afgewogen, ben je dan nog zelfde mening toegedaan?

groet,
Corry

PS @ Wilbert
Ben ook benieuwd naar jouw ervaringen :D

aslooten
Consigliere

Berichtdoor aslooten » Zo Sep 02, 2007 3:58 pm

dag Corry en andere forumleden die dit lezen,
een oordeel of mening is vrij perssonlijk en dus niet objectief. Onze eerste vakantie op Sardinie is goed bevallen ook al ontbreken er mooie stadje(s),bezienswaardighedens die je in Toscane of Venetie wel aantreft ,dat wat jij ook al opmerkte. Al is Alghero wel een aanrader en kan je enigzins voldoende cultuur snuiven en een leuke stadswandeling maken. Eerste indruk, het noordwesten is drukker bevolkt, meer uitvals mogelijheden met je auto en minder mooie stranden. Het oosten, De Costa Rei, je zit redelijk geisoleerd op camping Le Dune, de aftstanden zijn enorm ,leuke stadjes op een normale rij aftstand ontbreken, daarentegen zijn er wel mooiere stranden. Om even naar Villasimius te gaan ben je minimaal 30 minuten ondeweg,dat kan ook niet anders want in augustus lijkt het hele vaste land op Sardinie te zitten.
De omgeving Capo Ferato en Valledoria hebben beiden goede infrastructuur, de wegen rondom zijn perfect, natuur is identiek, in het zuiden wat meer cactussen en Oleanders. De kust in het oosten geeft wel een mooie indruk als je naar Cagliarie rijdt .
De zee is wel anders, in Valledoria hadden wij 7 dgn een rode vlag aan zee, mogelijk is daar de stroming anders,hetgeen veilig zwemmen onmogelijk maakt. Golfo di Orosei lijkt ons een betere optie voor volgend jaar. Qua sfeer zat er een enorm verschil in camping La Foce en camping Le Dune,en ook zeker het animatie team ,zwembaden,servicegraad en gezelligheid, La Foce scoort in deze een magere 5 en Le Dune een vette 8!
De 1 is nog een gezellige familie camping de ander een te grote internationale .Deze mening deelden meer mensen op La Foce, er ontbreekt daar simpelweg iets.....gezelligheid!

André
aslooten
Consigliere

Berichtdoor aslooten » Zo Sep 02, 2007 4:14 pm

aanvulling, als mijn kinderen zouden kiezen (14 en 12), dan wordt het volgend jaar max. een week naar Le Dune, vanwege het geweldige animatie team,die ons als nederlanders ,meenamen/betrokken in de activiteiten op zowel het strand als in het zwembaden op de camping. De Italianen vonden ons wel Va Bene?,en er hing zoals ik al reeds heb gemeld een goede ,prettige sfeer. Op La Foce waren zij enorm teleurgesteld en dat veranderde na 6 dagen niet...... En de stranden waren veel mooier, ook al ontbreekt er een stadje voor even een ijsje,Cappucino, of een souvenir ,ook mijn vrouw en ik zouden dat voor lief nemen.
Naar daanaast zou ik 2 weken in de buurt van La Caletta-Orosei gaan ???
waar volgens mijn info die ik vanf het forum haal, een mix is van een druk stadje met voldoende vertier dat direct aan mooie stranden ligt.

André
corry
moderator

Berichtdoor corry » Zo Sep 02, 2007 10:03 pm

Je hebt helemaal gelijk dat hoe je iets ervaart erg subjectief is! Volkomen mee eens.
En nee, je vindt geen stadjes zoals San Gimignano, Volterra of Lucca in Sardinie. Nee, de dorpen en stadjes zijn vaak eenvoudig en vooral in het binnenland niet toeristisch (want is dat wat ´men´ aanspreekt, de aanwezigheid van toeristische voorzieningen zoals kaarten buiten aan het rek, de strandballen, de gidsen met tripjes enz. enz.)
Een kennis van ons sprak ooit zo over Sardinie:
Sardinië. Een land met vele gezichten, enorme tegenstellingen en een absoluut eigen karakter. Het laat zijn schoonheid niet gemakkelijk zien. Wat dat betreft is het net een te veroveren dame. Je moet er wat moeite voor doen, maar wat je dan ziet, is erg indrukwekkend (understatement).

Ik sluit me hier graag bij aan.

Verder heeft Sardinie wel degelijk heel veel cultuur en geschiedenis. Maar ook dat is iets minder makkelijk te ervaren dan de scheve toren van Pisa.
De site van Timbert geeft heel veel informatie over de geschiedenis van Sardinie. De geschiedenis gaat erg ver terug in de tijd en de restanten ervan zijn niet allemaal meer even duidelijk te herkennen. Maar niettemin, als je je erin verdiept, heel bijzonder en zeer de moeite waard.

aslooten
Consigliere

Berichtdoor aslooten » Zo Sep 02, 2007 10:23 pm

Ciao Corry,

mooi gesproken!

Dan heb ik gelijk een opdracht voor volgend jaar om de verborgen schoonheden te ontdekken!

André

Terug naar “Must See - Must Do”