Harpoenvissen

Wat moet je zien en doen op Sardinië? Welke plekken mag je echt niet missen?

ingrid
Maestro

Harpoenvissen

Berichtdoor ingrid » Wo Nov 14, 2007 7:16 pm

Hallo ,
Een van die dingen waar ik me zo al mee bezig hou op vakantie is snorkelen .Vorig jaar in issuledda was het prachtig om te snorkelen tussen de vissen ,en heb me nu dan eens afgevraagd of het niet mogelijk is of toegelaten om te harpoenvissen ? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ken er geen jota van .Is er iemand die hier iets over weet en waar je zoiets kan kopen en uitleg krijgen of mss iemand die er ervaring mee heeft ?

klaas
Maestro

Berichtdoor klaas » Wo Nov 14, 2007 8:34 pm

Hallo Ingrid,

Harpoen vissen mag je volgens mij overal gewoon doen, mijn schoonzoon is er gek op ,en brengt heel wat uurtjes door met vissen , hij heeft verleden week een flinke vis en een inktvis gevangen,de beste kans om wat te vangen is om dat toch wel s'morgens vroeg te doen want dan schijnen de vissen wat dichter bij de kust te zwemmen, en er zijn ook genoeg keren dat hij niets vangt. als je het wilt proberen in bijna elke grote supermarkt kun je wel een harpoen kopen. zorg wel voor jou eigen veiligheid ,dus altijd een (surf) pak aan en handschoenen, ook zomers want als je een uur of twee in het water ligt in het wat diepere gedeelte dan kan het behoorlijk koud worden, denk ook om een loodgordel, anders kun je niet diep duiken,en een vis raaken van een afstand van een meter of 5/6 valt niet mee, neem ook een drijvende veiligheidsvlag mee, want dan kunnen rondvarende boten zien dat er iemand aan het duiken is.

Succes Groetjes Klaas.

ingrid
Maestro

Berichtdoor ingrid » Do Nov 15, 2007 4:25 pm

hoi Klaas ,mercie voor de toelichting ,ik heb ondertussen wat verder op het net zitten rond snuffelen en heb enkele gespecialliseerde winkels gevonden hier bij ons in de buurt (belgie) en ga er een ven deze dagen mijn licht eens opsteken en mss ook wel eens bevragen of er geen spoedcursus bestaat om toch zo'n beetje de kneepjes te leren .Het is nu eenmaal niet de bedoeling dat als we eenmaal op vakantie zijn voor verrassingen komen te staan ,het snorkelen op zich geeft normaal niet zoveel problemen maar als je zo'n loodgordel aan hebt verandert de zaak toch wel denk ik .

ingrid
Maestro

Berichtdoor ingrid » Zo Nov 18, 2007 1:46 pm

Hoi Klaas ,ik heb nog wat verder op het net zitten zoeken en ben zo terecht gekomen op "Google filmpjes" met het onderwerp "Spearfishing".
Prachtig om te zien maar toch wel een hele kunst om je rust te bewaren en je zuurstof te doseren .Ik heb op verschillende filmpjes gezien hoe ze boven aan de oppervlakte blijven om te opserveren om daarna als ze een vis gezien hebben die de moeite waard is naar de bodem af te zakken en deze te schieten en binnen te halen ,maar wat ik mij nu afvraag is hoe ze het voor elkaar krijgen om soms wel 2tot 2.5 min onder te blijven !?!?!?
Het langste wat ik kan volhouden is zowat 1.5 (dan is het einde al bijna in zicht)en dat is dan in rust dus ik vraag me eigenlijk af of er een trukje voor bestaat of dat ze dat gewoon op trainen ?

klaas
Maestro

Berichtdoor klaas » Zo Nov 18, 2007 4:15 pm

Hallo Ingrid,

Ik denk als je 1,5 min je adem kunt inhouden dat je dan toch wel een heel eind komt, je kijkt al snorkelend of je iets ziet,en als je dan naar beneden duikt met zo'n lood band, dan gaat het toch een stuk makkelijker, en vergeet niet er zijn meer keren dat je niets vangt dan anders om hoor, en italianen vangen ook de kleine visjes.

Gr Klaas.

ingrid
Maestro

Berichtdoor ingrid » Zo Nov 18, 2007 9:23 pm

Inderdaad 1.5 min .zal wel volstaan .Waar is het dat je schoonzoon woont en snorkelt ?Wij zijn dit jaar in Arzachena (camping Issuledda) geweest en bijna iedere dag gaan snorkelen ,het stikte er van de vis ,van klein tot 20-25 cm .mijn inziens is een vis van 20-25 cm meer dan groot genoeg om op te eten .Je moet natuurlijk het geen dat je vangt ook dezelfde dag nog opeten want van een diepvriezer is geen sprake als je met de tent bent.We zien wel ,en is er geen vis gevangen dan zal het een lekker stukje vlees zijn .

klaas
Maestro

Berichtdoor klaas » Ma Nov 19, 2007 12:27 am

Hallo Ingrid,

Mijn dochter en schoonzoon wonen in Selargius dat ligt bij Gagliari,hij gaat meestal vissen bij Poeto, of bij pula of Teulada en ook wel bij het strand van Arbus ( het strand ligt 30 km bij Arbus vandaan)want daar wonen zijn ouders, maar dus in het zuid westen van sardinie. maar hij neemt ook kleinere vis mee hoor,maar een hoop kleintjes ,en dan kun je toch weer lekker eten,maar uiteraard bewaren zij alles in de vrieser.

Gr Klaas.

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Wo Nov 21, 2007 5:54 pm

Hoi Klaas,

Wij zijn erg bekend met het strand Portuxedu, een heel mooi strand, maar we moesten vanuit Villacidro altijd via Arbus en je begrijpt het al, heel veel bochten door met manifieke uitzichten, maar ook met een kind, die altijd moest spugen vanwege de bochten.
Eenmaal op het strand was er niets aan de hand, maar zodra in de auto, weer terug door de bergen, was het weer spugen, we zijn weleens helemaal terug gereden via Iglesias, (minder bochten) voor het arme kind.
Gelukkig kan hij er nu wel tegen. Afbeelding

Ga jij ook weleens naar dit strand? Er is een leuk cafeetje, je kon er lekker eten. Of dat nog zo is weet ik niet, het is al een aantal jaren geleden dat we er waren.

Groetjes, Janina

Freek
moderator

Berichtdoor Freek » Wo Nov 21, 2007 6:29 pm

Ik weet het niet hoor. Een vis vangen met een harpoen :shock: :arrow: is toch een sport op zich. Volgens mij kun je beter een hengeltje meenemen! :|

ingrid
Maestro

Berichtdoor ingrid » Wo Nov 21, 2007 7:20 pm

De vishengel gaat ook mee ,maar het harpoenvissen is zowat het verlengde van het snorkelen .But no worry's ik zal me eerst goed voorlichten voor ik er aan begin :lol:

klaas
Maestro

Berichtdoor klaas » Do Nov 22, 2007 2:26 pm

Hallo Janina,Freek en Ingrid en...........

Wij gaan elk jaar daar wel een keer naar het strand, in combinatie met en bezoek aan de ouders van mijn schoonzoon en omdat wij daar dan meestal eten heb ik geen ervaring met een eetbar daar. Maar de weg naar het strand v/a Arbus is een weg om als je zelf niet rijdt lekker ziek te worden, ook omdat de italianen er wel van houden om lekker op te schieten,iets wat ik zelf ook niet vervelend vindt , maar als je passasiers bij je hebt kun je dat beter niet doen. Maar als je de eerste zoals ik achter mijn schoonzoon aan rijdt (even naar het strandt) dan staat het zweet toch wel in je handen, maar is een prachtig stuk om te rijden.

Freek, het zijn natuurlijk twee verschillende manieren om te vissen, met en hengel vis je toch wel passief, waar niets mis mee is,en met harpoen vissen ben je toch een beetje aan het jagen ,je zoekt de vis op en geniet tevens van de natuur onderwater.
Maar op beide manieren kun je genieten van rust en natuur, maar als echt vist om s'avond een maaltijd te hebbenkun je beter naar supermarkt gaan.
Maar een hoop Italianen (w/o) mijn schoonzoon rijden rustig 2 a 300 km om paddestoelen of wilde asperges te zoeken.
Ik ben toch vaak heel jaloers om die manier van leven .

Groetjes Klaas

Terug naar “Must See - Must Do”