Ferragosto

Per maand de feestdagen en heilige feesten in Sardinië.
Ook tips of aankondigingen van evenementen, concerten en tentoonstellingen staan in deze rubriek.
cloet
Consigliere

Ferragosto

Berichtdoor cloet » Ma Jun 28, 2010 10:06 pm

Dit jaar zijn we op 15 augustus in de Ogliastra. Wie kan mij vertellen wat Ferragosto precies inhoudt, en wat moet je gaan zien cq doen op deze dag?
Alvast bedankt!

tkriek
site admin

Ferragosto

Berichtdoor tkriek » Di Jun 29, 2010 7:47 am

Ferragosto is een religieuze (katholieke) feestdag voor Italië en dan heeft iedereen vrij. Het is meestal een hete dag en dan gaat iedereen naar het strand. In principe zijn in de touristische gebieden gewoon winkels en bezienswaardigheden open, maar in steden als Milaan en Rome zal je je behoorlijk verloren voelen (en verlaten). Dus niet een dagje Cagliari doen op ferragosto maar gewoon lekker naar het strand of de natuur in en check of de winkels in de buurt open zijn of dat je tevoren wat boodschappen moet doen.

groetjes

Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Severina
Maestro

Berichtdoor Severina » Wo Jun 29, 2011 7:51 am

Mocht het erg warm zijn kan je ook de bossen in gaan.
bv. Santa Barbara bij Villagrande of Taccu in Osini. Allebei Ogliastra.

Veel mensen gaan idd naar de stranden maar ook vele de bossen in. Wij gaan dan vaker naar een restaurant omdat het dan veel al gezellig druk is.
Mocht je gaan uit eten is het wel verstandig om een paar dagen van te voren uit te zoeken waar je heen wilt want op de dag zelf is meestal alles vol.
Tip: Ristorante Pizzeria Scala San Giorgio
Localita: Taccu Osini OG
tel:3208876513 / 3292266536

Veel plezier

Buona giornata
cloet
Consigliere

Berichtdoor cloet » Wo Jun 29, 2011 9:40 am

Dat is mooi, zitten vlak bij de kust bij Osini (Cardedu). Kan je wat meer vertellen waarom dat restaurant de moeite waard is? En heb je nog tips voor een agriturismo waar je echt Sardijns kan eten (mijn man wil dolgraag wild zwijn eten)?
Eet wel bij mijn Sardijnse tante en dan komen de culurgiones en koteletten wel op tafel maar omdat mijn tante oud is haalt ze alles bij de winkel.

Severina
Maestro

Berichtdoor Severina » Do Jun 30, 2011 8:35 am

Het is niet zo zeer dat het restaurant de moeite waard is maar wel de locatie waar het zich bevindt. (de eigenaren spreken duits en verstaan ook enkele woordjes Nederlands) Weet wel dat Cardedu en Osini een stuk van elkaar vandaan liggen. Cardedu ligt aan de kust terwijl Osini in de bergen ligt. Het strand van Cardedu behoort tot de gemeente Osini.
Mag ik vragen waar je tante woont omdat ik in Osini zelf nog veel familie heb wonen. Mijn vader komt namelijk uit dat dorpje. Hij woont er zelf niet meer, hij woont langs de kust tussen Barisardo en Tortoli in.
Zelf ga ik ook elk jaar wel ff naar Osini.

Als je door Osini rijdt kom je in Osini Vecchio uit. Dit is het oude vorige verlaten dorp Osini. In de jaren 50 is hier een hevige overstroming geweest en heeft veel verwoest. Men is toen begonnen het dorp opnieuw op te bouwen iets hoger gelegen. Dit oude Osini is mooi om eens door heen te lopen, men ziet hoe klein de huisjes vroeger waren.

In Taccu bevindt zich een nuraghe die echt wel de moeite waard is om te bezichtigen. Su Serbissi.

Wanneer gaan jullie op vakatnie. Wie weet lopen we elkaar wel tegen het lijf.

gr. Severina

Buona giornata
cloet
Consigliere

Berichtdoor cloet » Do Jun 30, 2011 3:53 pm

Mijn tante woont niet in Osini, maar in Cardedu. Mijn familie komt oorspronkelijk uit Jerzu. Grappig, wist niet dat ook Osini is verzakt, weet het wel van Gairo, daar heb je ook het moderne Gairo en Gairo vecchio.

Wij gaan dit jaar van 8 augustus t/m de 26ste. Eerst 3 dagen naar Iglesias, daar ben ik alleen geweest toen ik nog piep was. En het is redelijk vlakbij de geboorteplaats van mijn vader (Carbonia). Daarna 2 weken naar Cardedu en op de terugweg 1 nachtje naar een agriturismo vlakbij Alghero. Heb er zo'n zin in.

Jouw oom kent mijn familie vast (heb een heel grote familie), dat maakt die streek ook zo bijzonder. Iedereen kent elkaar. En heerlijk haast geen toerisme. Als we Nederlanders zien rijden, roept mijn nicht: ah, maar dat is familie van die en die.

Severina
Maestro

Berichtdoor Severina » Vr Jul 01, 2011 7:57 am

Waarschijnlijk zullen onze families elkaar idd wel kennen.
Het is een hele mooie streek. Wij gaan meestal naar het strand van Cea omdat mijn ouders daar vlak bij wonen. Soms gaan we ook wel eens naar het strand van Cardedu om familie uit Osini te treffen. We spreken daar meestal af bij Bar de Pau. Als je daar een Fiat ziet staan met Nederlands kenteken zal het zeker mijn familie zijn. Zelf zijn we 11 augustus alweer weg.
Alvast een hele fijne vakantie toegewenst.

Buona giornata

Terug naar “(Dorps)feesten & evenementen in Sardinie”