Zuarbara in Marrubiu

Per maand de feestdagen en heilige feesten in Sardinië.
Ook tips of aankondigingen van evenementen, concerten en tentoonstellingen staan in deze rubriek.
tkriek
site admin

Zuarbara in Marrubiu

Berichtdoor tkriek » Di Aug 12, 2008 8:49 pm

Dit jaar waren we getuige van de processie van Marrubiu naar Zuarbara. Ik heb wel diverse foto's gemaakt, maar er zijn er nog maar een paar op mijn site geplaatst.
Vanuit Marrubiu wordt het heiligen beeld van Maria naar het kerkje aan de voet van de Monte Arci gedragen, Santa Maria Zuarbara, op de eerste zaterdag van de maand mei. Daar blijft het beeld drie dagen. De processie is te voet over een paar kilometer. Naast ruiters in klederdracht op versierde paarden zijn er ook folkloristische groepen en met bloemen versierde tractoren.
Dit soort feesten en processies komen veel voor op Sardinie. De belangrijkste is die van Sint Efisio, de beschermheilige van Cagliari en Nora.

Afbeelding

Dit jaar was ik er voor het eerst bij. Vlak voor onze ogen gebeurde er ook nog een ongeluk. Een van de paarden steigerde en viel achterover. Waarschijnlijk gleed het met zijn achterbenen uit over het asfalt. De ruiter kwam ongelukkig onder het paard terecht. We vreesden allemaal voor zijn leven, maar gelukkig hoorden we later dat na een verblijf in het ziekenhuis van Oristano hij weer naar huis kon en inmiddels weer op het paard zit. Het beeld van het vallende paard en de ruiter die onder het lichaam terecht kwam zal me altijd bijstaan, ook al omdat het paard bij het opstaan met een hoef in de buik van de man terecht kwam.
Desondanks ging het feest door. De weg was lang en niet iedereen had het ongeluk meegekregen.
Ik heb op dat moment ook geen foto's willen maken.

groetjes

Timbert

"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/

Terug naar “(Dorps)feesten & evenementen in Sardinie”