San Marzano tomaten

Ontdek culinair Sardinië. Welke (streek)gerechten eet je wààr? Recepten gezocht/gevonden? Goede of slechte ervaringen bij een restaurant? Laat deze rubriek uitgroeien tot een culinaire wiki.
dilago
Maestro

San Marzano tomaten

Berichtdoor dilago » Za Apr 25, 2009 6:11 pm

De San Marzano tomaat schijnt het beste van het beste te zijn voor pasta sauzen. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Om misverstanden te voorkomen, deze bedoel ik.
Afbeelding
Wil iemand zijn of haar ervaringen met deze roemruchtige tomaat met ons delen en waar hij vers of ingeblikt tegen een schappelijke prijs te bemachtigen is? Persoonlijk vind ik 1,75 voor een blikje tomaten veel geld, niet dan?

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Jun 05, 2009 4:31 pm

Helemaal niemand die de San Marzano tomaten ooit geprobeerd heeft?

Overigens zeg ik niet dat ik de Cesar tomaten slecht vind, want ik heb al twee keer een tree besteld! ;)

Janina
Maestro

Berichtdoor Janina » Vr Jun 05, 2009 6:24 pm

Hoi Dilago,

Deze soort tomaten zijn de gangbare die de mensen voor hun saus gebruiken, persoonlijk hou ik niet zo van deze tomaat. Ze hebben een aparte smaak. Ik hou meer van een zoete tomaat.

Verder zijn de tomaten in Sardinie, op dit moment vreselijk duur, waarschijnlijk komt het dat de winter zo lang en nat was.

Zelf gebruik ik alle soorten tomatensaus, en mijn saus is altijd lekker, ik geloof niet dat het de tomaat is, wat de saus lekker maakt. De bereiding van het geheel, wat doe je er in enz.

groetjes, Janina

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Vr Jun 05, 2009 7:50 pm

Janina schreef:Hoi Dilago,

Deze soort tomaten zijn de gangbare die de mensen voor hun saus gebruiken, persoonlijk hou ik niet zo van deze tomaat. Ze hebben een aparte smaak. Ik hou meer van een zoete tomaat.

Verder zijn de tomaten in Sardinie, op dit moment vreselijk duur, waarschijnlijk komt het dat de winter zo lang en nat was.

Zelf gebruik ik alle soorten tomatensaus, en mijn saus is altijd lekker, ik geloof niet dat het de tomaat is, wat de saus lekker maakt. De bereiding van het geheel, wat doe je er in enz.

groetjes, Janina

De meningen zijn blijkbaar verdeeld, want ik las op internet dat de San Marzano tomaat het geheim is van vele Italiaanse top koks, waardoor mijn nieuwsgierigheid gewekt is. Persoonlijk houd ik ook van zoete tomaten, maar deze tomaat heb ik nog niet geprobeerd.

Bedankt voor je antwoord!

corry
moderator

Berichtdoor corry » Zo Jun 07, 2009 10:01 am

Hoi Dilago,

Tja, wat is duur?
Ik had nog een Italiaans tijdschrift liggen met een top 10 van de beste pomodori pelati.
Even voor jouw beeldvorming:
520 gram: 2-5 euro
580 gram: 4 euro
530 gram: 5-7,50 euro
580 gram: 6-8 euro
500 gram: 2-3,50 euro
500 gram: 1,40 euro
500 gram 1,50 - 2 euro
500 gram: 0,60 euro
400 gram: 0,40 - 1,20 euro
500 gram: 1,40 euro.

De San Marzano's hebben bovendien een DOP-erkenning (dus afkomstig uit erkende en beschermde omgeving) wat ook de prijs omhoog duwt.
Je ziet dat de 1e zes nog duurder zijn dan de door jou genoemde prijs en dat nog wel in het land van herkomst (even gewicht gedeeld, want ik denk dat je over 240 grams blikjes praat).

Hoe zouden we nu in Nederland Italiaanse producten kunnen kopen, die goedkoper zijn dan in het land van herkomst? Italianen zijn ook echt prijsbewust. Dus ook in Italië zullen degenen die kwaliteit wensen, of aan een merk hangen (status) kiezen voor duurdere producten.

Er zit dus niets anders op dan eens een saus te maken met de San Marzano en kritisch te proeven.

saluti, corry.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Ma Jun 08, 2009 12:34 pm

Corry, je hebt gelijk, ik ga ze proberen.
Welke tomaten waren volgens dat blad de beste?

corry
moderator

Berichtdoor corry » Za Jun 13, 2009 11:16 am

520 gram: 2-5 euro --> I sapori di corbara
580 gram: 4 euro --> miracoli di san gennari
530 gram: 5-7,50 euro --> maida
580 gram: 6-8 euro --> agricola paglione
500 gram: 2-3,50 euro --> monastero di vallechiara
500 gram: 1,40 euro --> la camela
500 gram 1,50 - 2 euro --> solania
500 gram: 0,60 euro --> la torrente
400 gram: 0,40 - 1,20 euro --> pomilia
500 gram: 1,40 euro. --> agrigenus

Volgens mij zijn dit vooral regionale producten uit de buurt van Salerno e.o. en ik weet niet in hoeverre deze in NL verkrijgbaar zijn.

Laat je nog eens horen als je met de San Marzano gekookt hebt?

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Jun 17, 2009 8:01 am

San Marzano tomaten vind je in Nederland ook niet zo gek veel. Heb ze gister besteld en zodra ik ze geprobeerd heb zal ik mijn mening posten.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Jun 17, 2009 10:02 pm

Ik heb ze vanavond geprobeerd en de San Marzano tomaten a 2,30 euro per blik van 400 gram, hebben mijn hooggespannen verwachtingen niet waargemaakt. Nee, in het vervolg koop ik weer Casar tomaten of Mutti!

corry
moderator

Berichtdoor corry » Wo Okt 06, 2010 10:05 am

Heb je het goede nieuws gelezen dat de tomaten van Casar van het ras San Marzano zijn? Deze bevestiging kregen wij onlangs van Casar.
Ondanks dat het al een oude topic is, vond ik het toch leuk je dit even te melden.
Om te bestellen klik op: San Marzano tomaten van Casar

saluti,
corry.

dilago
Maestro

Berichtdoor dilago » Wo Okt 13, 2010 11:05 am

corry schreef:Heb je het goede nieuws gelezen dat de tomaten van Casar van het ras San Marzano zijn? Deze bevestiging kregen wij onlangs van Casar.
Ondanks dat het al een oude topic is, vond ik het toch leuk je dit even te melden.
Om te bestellen klik op: San Marzano tomaten van Casar

saluti,
corry.

Het blijde nieuws was me niet ontgaan! ;)

Ik zal binnenkort wel weer eens een tree bestellen.

Ot van Tussenbroek
Maestro

Casar gepelde tomaten

Berichtdoor Ot van Tussenbroek » Wo Okt 13, 2010 3:15 pm

Ciao Corry,
Una domanda: waarom produceert Casar de tomaten niet in blikken met een kunststof coating aan de binnenkant? Verbaast me ?
saluti / Ot

Sardegna piu di un mare di ferie !
corry
moderator

Berichtdoor corry » Ma Okt 25, 2010 4:00 pm

Hallo Ot,

Ik heb je vraag voorgelegd aan Casar. Het schijnt met de zuurgraad te maken te hebben. Producten waar veel zurgen in zitten, zoals de geconcentreerde tomatenpuree, hebben wel een coating. Ook de kleine blikjes met gepelde tomaten en tomatenpuree hebben deze coating.
Ze verzekerden mij dat het absoluut veilig is. Ik twijfel daar dan ook niet aan.

groet,
corry.

Terug naar “Eten & Drinken”