Na de trip dit bericht

Al je vragen, tips en meningen over Sardinië kun je hier plaatsen.
Plaats reactie
antoon
Ospite

Na de trip dit bericht

Bericht door antoon » ma mei 27, 2013 7:00 am

Ben dus één week naar Sardegna geweest.
Moet zeggen dat de werkelijkheid en de verhalen op het forum wel verschillen.
En dan probeer ik het te relativeren.
Wat eten aangaat hebben we het plaatselijk brood gevonden, dunne harde schijfjes. Een harde pannekoek kun je het noemen. Verder héél véél wit brood zonder een echte smaak. Op 50 witte broden lag er één bruin. Vulling voor de maag. Er lopen héél véél schapen rond maar bij de beenhouwer bijna niet te zien. Ook niet in de supermarkten. Runds en varkensvlees genoeg. De wijn was goed.
Verder zijn de wegen niet altijd om op te rijden voor een normale wagen. Ik geef je een voorbeeld. Neem weg 343 tussen Montevécchio en Irguntosu. Op de kaart een gele weg. In werkelijkheid een steen- en zandweg met diepe kloven waar het water door naar beneden loopt. Alleen met de auto te doen als je dwars over de spleten kunt rijden. En dan zijn er nog witte wegen maar die doe je best te voet. Als je aan een splitsing komt moet soms de vinger in de lucht om te weten waar naartoe. Kom je dan ergens aan dan is alles gesloten. Alleen de grote trekpleisters zijn open tussen 12 en 15 uur. De rest, dicht. Ik heb de indruk dat Sardegna enkel in de 3 zomermaanden volledig draait voor het toerisme. Het is dus héél véél plantrekkerij en een beetje geluk. Een plaatsje aan de zee, Marceddi, staat beschreven met 2 visrestaurants en zelfs de prijs van het menu. Het was er zo vuil dat we teruggedraaid zijn. Het is trouwen overal onverzorgd en de afval ligt te stinken langs de bermen en de parkings van de grote wegen. 20 jaar opkuisen, schilderen, bezetten zouden nodig zijn om Sardegna toonbaarder te maken. Het is natuurlijk niet overal zo. Ik kan me voorstellen dat de jet-set zo niet woont aan de Costa Smeralda. Maar ik was in de provincie Oristano, een beetje de goedkopere kant van het eiland. En zo kunnen we nog eventjes doorgaan.
Wat mooi was waren de flamingo's. De oude kerkjes in het landschap (3 op de kaart maar niet op het land gevonden), de kleur van de zee. Maar o wee, op het strand lag iets blauwachtig te rotten in de zon en verspreidde een onaangename stank. De spontane vriendelijkheid van de bewoners. De Costa Verde. De 'Murales', de duinen van Piscinas en nog andere plaatsen. En de rust van onze vakantiewoning.
En laat de commentaar nu maar komen, ik heb 800 beelden ter beschikking om het te bewijzen. Mooie maar ook niet mooie.
Janina
Maestro

Bericht door Janina » ma mei 27, 2013 10:59 pm

Antoon,

Je was een week op Sardinie en misschien heb je je niet goed laten voorlichten. Ik ga al voor de 43ste keer naar Sardinie en heb het hele eiland gezien, zowel de kust als het binnenland, het strand en de bergen.
Juist nu, wanneer er overal wilde bloemenpracht is te zien, het mooie groen van de grassen en de bomen. Het lekkere eten. Misschien was je voor jou op de verkeerde plek.

Italianen zijn geen broodeters, brood wordt alleen gebruikt bij een maaltijd, maar in de supermarkt of bij de bakker, kan je verschillende soorten brood krijgen, zelfs aardappelbrood, heel lekker en heel zacht, broodjes in alle soorten, zelfs bruin brood, dat heet integrale.

De weg tussen Montevecchio en Irguntosu is geen provinciale weg maar meer een zandweg die loopt naar de oude ijzermijn.

Wat betreft het afval: Er wordt elke dag vuilnis opgehaald, zelfs heel goed gescheiden. Waarom er zoveel afval langs de weg ligt, daar verbaas ik me ook steeds over. Vaak zijn het de vrachtrijders of mensen die niet willen betalen voor het ophalen van hun vuilnis. Zelfs de plastic zakjes zijn er verboden.

Vanaf mei/juni zijn de winkels in het kustgebied en in de grote steden allemaal op zondag open, ook in de middag en avond door de week.

Dat er zwerfvuil op het strand ligt of een dood dier, kan komen omdat er de laatste tijd flink heeft gestormd.

Vind het jammer voor jou, dat je dit zo hebt mogen beleven, ik hoop voor jou dat je nog eens Sardinie wilt gaan bezoeken.

De mooie stranden, bossen, bergen en de vriendelijke mensen zijn het waard.

Groeten van een Sardinie fan.

Janina :roll:
tkriek
site admin
Contacteer:

ervaringen

Bericht door tkriek » di mei 28, 2013 6:34 pm

Hallo Antoon,

de weg tussen Montevecchio en Ingurtosu is inderdaad niet begaanbaar, mijn zwager had dit ook ondervonden. We hebben toen vanaf Montevecchio de weg naar Marina di Arbus genomen en vanaf Piscinas langs Ingurtosu terug naar Arbus.
Oristano is inderdaad veel minder toeristisch, dus geen winkels open tussen 13.00 en 16.00, behalve de grote supermarkten, dat is best wennen en plannen. Nadeel van het minder toeristisch zijn is dat het voor kan komen dat sommige plekken vervuild kunnen zijn buiten het seizoen. Ik heb het een keer meegemaakt bij Tharros dat de vuilniscontainers uitpuilden. Gemeentes hebben nu eenmaal minder geld in vergelijking met de toeristische delen en dus maken ze de boel pas in juni schoon en maaien ze het gras. Kwestie ook van mentaliteit en gewoonte. Ik heb sommige gemeentes daar ook op aangeschreven, hopende dat het wat bijdraagt.
Dus ik herken je beleving. Neemt niet weg dat je een goede vismaaltijd hebt misgelopen in Marceddì, want daar weet je tenminste dat het lokaal gevangen is :D

groetjes

Timbert
"We kunnen Sardinië niet mooier maken dan het al is maar wel makkelijker om te bereiken"

Beheerder Sardiniëforum

Sardinië website: http://www.tharros.info/
Sicilië website: http://www.motya.info/
Plaats reactie