Spannend met de veerboot...

Hier vind je alle informatie over vervoer naar en op Sardinie.
Plaats reactie
Ester Belluz
Ospite

Spannend met de veerboot...

Bericht door Ester Belluz » zo aug 09, 2009 11:21 am

In september 1e keer naar Sardinië. We hebben er voor gekozen om zelf met de auto en de veerboot te gaan. We varen met Moby.
Hoe gaat het er aan toe in de haven van Genua?
Zijn de havens met betreffende maatschappijen goed aangegeven?
We hopen er ruim op tijd te zijn, maar dan...zijn er plaatsen in de buurt waar je wat te eten of drinken kunt halen?
De inscheping, waarschijnlijk mag alleen de bestuurder met de auto de boot op en moet ik met mijn dochter lopend de boot op.
Gaat alles daar een beetje gemoedelijk of op zijn 'Italiaans' 8) ?

Hopelijk kan iemand e.e.a. erover vertellen uit eigen ervaring.

gr.Ester
corry
moderator

Bericht door corry » zo aug 09, 2009 12:57 pm

Wanneer je via de A7 van Milano naar Genova rijdt, krijg je wanneer je Genova nadert, borden met een schip en een tekst 'traghetti passeggeri' of 'navi paseggeri'. Als je deze borden volgt gaat het helemaal goed. Als je een keer een afslag mist geen probleem, want volgens mij staan op alle wegen richting de haven deze borden.
Wanneer je het haventerrein oprijdt zie je een soort tolpoorten. Deze zullen in september niet veel functie hebben. Deze worden alleen in het hoogseizoen gebruikt om de verkeerstromen te regulieren. Meestal kun je zo doorrijden. Bij het stazione marittima kun je de auto parkeren. In de haven zie je een loopbrug over het parkeerterrein, die leidt naar een overdekt winkelcentrum met grote supermarkt. Wanneer de inscheping start wordt je voucher ingescand en krijg je sticker op je auto en een extra exemplaar wanneer je een hut hebt.
Voor wat betreft het inschepen je kunt gewoon blijven zitten tijdens het inschepen. Met de Sardiniaferries moesten passagiers inderdaad via de loopbrug. Bij de Moby kan ik me dit eigenlijk niet herinneren.
Tja en gaat het gemoedelijk. Degenen die je je plek toewijzen doen dit met veel gebaren die vergezeld gaan van de nodige commando's of fluitjes en ze vragen je altijd nog een centimeter dichter op je voorganger te staan :) Het is een show, die serieus wordt opgevoerd. Ja op zijn Italiaans dus.
Spiegels inklappen, auto in versnelling en handrem en goed onthouden op welk deknummer je staat en welke kleur trap. Dat zul je nl. bij aan land gaan in Sardinie moeten weten.
Geniet van alle nieuwe indrukken en als je s'avonds vanuit Genova vertrekt zorg dan dat je op dek staat. De lichten van de stad die langzaam kleiner worden vind ik altijd nog het mooiste bij vertrek uit Genova.

groet, Corry.
Janina
Maestro

Bericht door Janina » zo aug 09, 2009 4:52 pm

Hoi Ester en Corry,

Je kunt bij Sardinieferries ook in de auto blijven zitten, we zijn nog nooit via een trap op het schip gekomen, vroeger bij Tirrenia was het wel het geval, altijd duwen, bang dat er geen plek meer was om ergens op het dek te kunnen slapen.
Ik heb het nog meegemaakt, dat de auto, op een soort net, geplaatst werd en naar boven op het schip gehezen werd. De auto's stonden buiten op het dek. Later kon je er met de auto inrijden en iederdaad alle passagiers moesten eruit en via de trap. Nog veel later mocht je ook blijven zitten, maar er was altijd ruzie tussen de bemanning, wie, waar neergezet moest worden. Iedereen nerveus, ook wij.

Er is inmiddels veel veranderd en dat komt ten goede voor alle mensen die Sardinie bezoeken.

Groetjes, Janina :roll:
Laura B
Maestro

Bericht door Laura B » zo aug 09, 2009 7:27 pm

Leuk dat jullie het over de overtocht hebben.

Ik vond deze foto los in een babyalbum. Waarschijnlijk is deze foto van ongeveer 30 jaar geleden.
Vreselijk vond ik die overtochten. Met z'n allen in het vooronder, hopen dat je een slaapplaats had. Heel vuil meestal en allesbehalve gezellig! :twisted:

Afbeelding

Gelukkig is alles nu veranderd. Mooie schepen, prettig personeel, mooie slaapplaatsen, eigen toilet en douche als je wilt. :lol:

Ester, prettige vakantie en goede reis!
Ester Belluz
Ospite

Bericht door Ester Belluz » ma aug 10, 2009 12:42 pm

@ Corry; bedankt voor je 'uitleg', geeft een stuk geruststelling 8)

@ Janina; we hebben gelukkig een hut geboekt, zodat het duwen, hopelijk, uitblijft

@ LauraB; leuke foto!

gr.Ester
Ot van Tussenbroek
Maestro

GENOVA OVEST PORTO

Bericht door Ot van Tussenbroek » ma aug 10, 2009 3:46 pm

Cari amici,
Graag nog kort iets hieraan toevoegen: Als je naar Genova over de A5 rijdt ga dan na Tortona de tussenweg naar de A26, prachtige 6-baans weg zonder vervelende bochten komt uit op de A10 Ventimiglia-Genova, dan richting Genova rijden borden PORTO volgen.
Dit geldt alleen voor de heenweg terug is prima te rijden weinig bochten.
In de haven rijden naar de terminal en bij de check in wordt je verteld naar welke pier je moet rijden !

Buone ferie e buon viaggio / Ot

PS wij zijn zelf van 30/8 tot 19/9 vlak bij Valledoria come sempre !
Sardegna piu di un mare di ferie !
corry
moderator

Bericht door corry » wo aug 12, 2009 8:56 am

zonder vervelende bochten

Mooi juist, vervelende bochten 8)

De A26 is inderdaad heel breed en rustig. Lekker opschieten dus :wink:

Je begrijpt het al: we houden van autorijden Afbeelding
Ester Belluz
Ospite

Bericht door Ester Belluz » do okt 15, 2009 9:16 pm

Ik vergeet helemaal te laten weten hoe de reis is verlopen... :oops:

De autoreis is erg voorspoedig gegaan, we reden op een zondag, dus weinig last van files, wel veel wegwerkzaamheden in Duitsland.
In/bij Genua staan er ruim op tijd borden met 'Porto', in 1x naar de haven gereden. Ook daar alles voor Italiaanse begrippen 'goed' aangegeven. Bij de hokjes een sticker op het raam met Olbia en het nummer van de gate. Bij de gate aangekomen opnieuw scannen van ons ticket en een nieuwe sticker op de voorruit. Duidelijke aanwijzigingen in welke rij we konden aansluiten. En dan het wachten tot de boot komt en wij kunnen gaan inschepen. Gelukkig kon er een snack worden gekocht bij de gate.
Eindelijk kwam daar onze boot aan. Het uitschepen ging erg vlot. Eindelijk mochten wij. Prrriiieeeeeeeeeeetttt; het eerste mannetje met fluitje, flink wat gebaren van 'doorrijden maar', Prrrriieeetttt, volgende mannetje met fluitje, doorrijden naar boven en vooral vaart blijven maken, Priieetttt; het derde mannetje met fluitje en veel armgebaren, die wijst dan zo'n beetje van daar moet je aansluiten (welke van de 3 rijen). Pak je de verkeerde rij dan krijg je een fluitconcert van het mannetje met veel geroep en nog meer armgebaren. We hadden even zoiets van; hè. Maar we hebben er hartelijk om kunnen lachen, nu nog steeds. Jammer alleen dat er in de haven van PortoTorres nog minder te doen is, dat was wel lang wachten.
De vakantie was verder heerlijk.
dilago
Maestro

Bericht door dilago » zo okt 18, 2009 12:16 pm

Mooi dat jullie vakantie goed verlopen is, wat je beschrijft is vrij herkenbaar!

Die mannetjes hebben alleen een ontzettende haast bij het in- en uit schepen vreemd genoeg en mijn vriendin die zich liet opjagen daardoor reed de band lek tegen zo'n metalen stoeprand! :roll:
Later heb ik in de ziedende hitte de banden kunnen verwisselen! :oops:
Janina
Maestro

Bericht door Janina » zo nov 01, 2009 6:01 pm

Hoi Esther,

Wanneer je veel tijd over hebt om in te schepen, kan je naar het dorpje Porto Torres rijden, vroeger was de haven in het centrum van dit leuke dorp, sinds een aantal jaren ga je naar de buiten haven, waar alles nog kaal en niets te doen is.

Je hebt in het dorp leuke winkeltjes, cafeetjes, en dan gaat de tijd toch sneller voorbij.

Fijn dat jullie vakantie goed is verlopen en hoop dat jullie nog een keer naar Sardinie gaan.

groetjes, Janina
Plaats reactie