Wanneer je via de A7 van Milano naar Genova rijdt, krijg je wanneer je Genova nadert, borden met een schip en een tekst 'traghetti passeggeri' of 'navi paseggeri'. Als je deze borden volgt gaat het helemaal goed. Als je een keer een afslag mist geen probleem, want volgens mij staan op alle wegen richting de haven deze borden.
Wanneer je het haventerrein oprijdt zie je een soort tolpoorten. Deze zullen in september niet veel functie hebben. Deze worden alleen in het hoogseizoen gebruikt om de verkeerstromen te regulieren. Meestal kun je zo doorrijden. Bij het stazione marittima kun je de auto parkeren. In de haven zie je een loopbrug over het parkeerterrein, die leidt naar een overdekt winkelcentrum met grote supermarkt. Wanneer de inscheping start wordt je voucher ingescand en krijg je sticker op je auto en een extra exemplaar wanneer je een hut hebt.
Voor wat betreft het inschepen je kunt gewoon blijven zitten tijdens het inschepen. Met de Sardiniaferries moesten passagiers inderdaad via de loopbrug. Bij de Moby kan ik me dit eigenlijk niet herinneren.
Tja en gaat het gemoedelijk. Degenen die je je plek toewijzen doen dit met veel gebaren die vergezeld gaan van de nodige commando's of fluitjes en ze vragen je altijd nog een centimeter dichter op je voorganger te staan

Het is een show, die serieus wordt opgevoerd. Ja op zijn Italiaans dus.
Spiegels inklappen, auto in versnelling en handrem en goed onthouden op welk deknummer je staat en welke kleur trap. Dat zul je nl. bij aan land gaan in Sardinie moeten weten.
Geniet van alle nieuwe indrukken en als je s'avonds vanuit Genova vertrekt zorg dan dat je op dek staat. De lichten van de stad die langzaam kleiner worden vind ik altijd nog het mooiste bij vertrek uit Genova.
groet, Corry.